Woensdag 19 december vond de laatste raadsvergadering van 2018 plaats. Op de agenda van deze vergadering stond onder andere het raadsvoorstel over het Museum Vlaardingen en alle nog niet besproken moties van vorige maand. Twee lichtpunten: over het museum en over uitbreiding van de flora voor bijen; één teleurstelling w.b. de Rotterdamwet.

De raadsvergadering is HIER terug te kijken.

Over het museum heeft de Raad deze week eindelijk een besluit genomen. Het voorstel van onze wethouder Bart de Leede om het museum extra financiële steun te bieden haalde een ruime meerderheid in de Raad en is dus aangenomen. Dat is natuurlijk goed nieuws! Het museum kan nu op de gewenste manier hun plannen uitvoeren en een culturele parel voor de stad blijven.

Zelf sprak ik op dit thema mijn maidenspeech uit.

Ook hield ik een betoog tegen een voorstel om de Rotterdamwet mogelijk uit te breiden. De kern van de boodschap: “De uitbreiding van de Rotterdamwet balanceert gevaarlijk op het randje van 'de interpretatie van het recht op de vrijheid van vestiging', en natuurlijk 'artikel 1 van de grondwet'. Dit op zichzelf is al reden om de uitbreiding van de wet als onwenselijk te beschouwen. De Rotterdamwet zet een hele groep mensen weg als ongewenst, in plaats van te richten op de rotte appels.“

Het voorstel heeft het toch gehaald, wat betekent dat het college onderzoek moet doen : op welke plekken in de stad zou een uitbreiding van de Rotterdamwet door de minister goedgekeurd kunnen worden? Hoewel hiermee natuurlijk nog geen besluit is genomen over het beleid, is de GroenLinks fractie toch teleurgesteld dat de Raad besloot serieus te kijken naar een dergelijke a-sociale wet.

Wel is er, naast de aangenomen motie over het museum, nóg een lichtpuntje: de gezamenlijke motie van GroenLinks met ONS.vlaardingen, BVV, en Leefbaar Vlaardingen, om de bijenflora in Vlaardingen uit te breiden en daarmee een goede stap te doen in het redden van de bij, is aangenomen!