Onlangs constateerde GroenLinks dat er binnenkort gestart wordt met de kap van bomen aan de Watersportweg in de Broekpolder. Een grote hoeveelheid bomen langs kanovereniging Natsec en de Jachtvereniging zijn inmiddels van een merkteken voorzien. We zitten nu echter midden in het broedseizoen*). In de bomen en het omliggende struikgewas hebben tal van vogels hun nest. GroenLinks is tegenstander van kappen tijdens het broedseizoen.

Hierin staan wij niet alleen. We hebben burgers gesproken die zich – terecht – zorgen maken over verstoring van broedende vogels in de Broekpolder. Omdat ook wij ons ernstig zorgen maakt over de gevolgen van het kappen van bomen in het broedseizoen hebben we vragen gesteld aan het college.

__________________________________________________________________________________________

Aan het College van Burgemeester en Wethouders te Vlaardingen

Vlaardingen, 30 maart 2018

Betreft: Bomenkap in broedseizoen

Geacht college,

GroenLinks Vlaardingen is groot voorstander van het behoud en versterken van natuur in onze stad, dat is u bekend. Onlangs hebben wij geconstateerd dat er binnenkort gestart wordt met de kap van bomen aan de Watersportweg in de Broekpolder. Een grote hoeveelheid bomen langs kanovereniging Natsec en de Jachvereniging zijn inmiddels geblest (van een merkteken voorzien).
GroenLinks maakt zich hier ernstig zorgen over omdat we nu middenin het broedseizoen verkeren. In vrijwel alle bomen en omliggende struikgewas zitten dan ook broedende vogels. Nu beginnen met kappen en rooien verstoord het broeden ernstig.

GroenLinks is van mening dat het kappen en rooien van bomen tijdens het broedseizoen ten alle tijden voorkomen dient te worden. Alleen in hoogst uitzonderlijke gevallen, zoals wanneer er sprake zou zijn van een acute onveilige situatie, zouden er binnen het broedseizoen bomen gekapt mogen worden.
GroenLinks maakt zich ernstig zorgen over de ontstane situatie en heeft de volgende vragen:

1. Bent u ervan op de hoogte dat we midden in het broedseizoen zitten? En bent u er tevens mee bekend dat het broedseizoen nog t/m 15 juli loopt?

2. Bent u het met GroenLinks eens dat het kappen en rooien van bomen buiten het broedseizoen moet plaatsvinden?

3. Kunt u aangeven waarom er in het broedseizoen een omgevingsvergunning voor het vellen van houtopstanden is afgegeven? Aan wie deze vergunning is verleend en om hoeveel bomen het exact gaat?

4. Bent u op de hoogte in welke voor kap aangemerkte bomen momenteel vogels broeden? Ziet u mogelijkheden om deze bomen te sparen tot na het broeden?

5. Kunt u aangeven wanneer er geconstateerd is dat veel bomen langs de Watersportweg in slechte conditie verkeren?

6. Gezien het gegeven dat bomen niet van de een op andere dag in slechte conditie verkeren en gevaarlijke situaties opleveren, kunt u aangeven waarom de vergunning zo dicht op het broedseizoen is afgegeven?

7. Ziet u mogelijkheden om een selectie te maken van bomen die voor een acute onveilige situatie zorgen? En kunt u voor andere onveilige exemplaren wachten met kappen tot na het broedseizoen?

8. Bent u voornemens om nog meer bomen in Vlaardingen te kappen tijdens het broedseizoen?

9. GroenLinks omarmt de richtlijn in de Wet natuurbescherming met betrekking tot de looptijd van het broedseizoen, namelijk van begin maart tot en met eind juli. Deze wet bepaalt voorts dat je broedende vogels niet opzettelijk mag storen tijdens het broeden. Kappen is een bron van verstoring. GroenLinks is tegenstander van kappen tijdens het broedseizoen. Hierin staan wij niet alleen. We hebben burgers gesproken die zich – terecht – zorgen maken over verstoring van broedende vogels in de broekpolder. Is met het verlenen van de vergunning voldaan aan de richtlijnen van de Wet natuurbescherming? Indien nee, waarom niet?

10. Gaat het college ervoor zorgen dat het totale boomvolume wordt herplant? Indien nee, waarom niet?

Wij zien uw beantwoording met belangstelling tegemoet.

Namens de fractie van GroenLinks,
Neill Voorburg.

*) Het kappen en snoeien in het broedseizoen is niet per definitie in strijd met de wet, maar het is geen eenvoudige opgave om dat te doen zonder een overtreding te begaan. De beste oplossing is om de werkzaamheden uit te voeren buiten het broedseizoen. Het werken volgens een goedgekeurde gedragscode is een acceptabele middenweg, mits die zorgvuldig wordt uitgevoerd. - Bron: Harm Dotinga, senior jurist Vogelbescherming Nederland
Zie ook: Broedseizoen en verstoring -
Wanneer en hoe lang broeden vogels?