Op Pad: Cultuurmarketing - Zegt het voort!

Jack Tsang zet vier ervaringen uit één weekend op een rijtje.

Vrijdagavond 8 september was ik bezoeker van 'Doek' in Schiedam. Daar een mooie film gezien over twee mensen die van elkaar houden: 'Punch-Drunk Love'. Valt volstrekt buiten het gewone denkkader van houden van en huisje-boompje-beestje. Een pleidooi voor acceptatie van diversiteit in onze samenleving. Veel film, licht-kunst boven het water, 'n mooie wandeling.Goed gedaan die lampenkappen op lantaarnpalen. Helaas veel te weinig mensen. De inzet van de vele vrijwilligers, de subsidie, en de maandenlange voorbereiding doen je hopen dat er op de andere 'Doekdagen' méér mensen geweest zijn.Marketing van kunst is niet eenvoudig, gewoon omdat er weinig behoefte aan is, punt uit. Als je programmeert voor een beperkte doelgroep is concentreren een voorwaarde. In tijd en in ruimte. Iedereen die wel eens een feestje heeft gegeven weet dat. Een dikke reclame campagne helpt maar minimaal. Hoe dan wel? Zaterdag was ik op het Veerplein bij onze eigen eerste UIT-manifestatie. Volle bak! Veel kijkers, maar ook veel kaartjeskopers. Het heeft veel publicitaire aandacht gehad, maar er was dan ook een goede mix in al het aanbod. Jong en oud liepen door elkaar. Alleen hadden de cultuurinstellingen een wat meer centrale plaats kunnen krijgen, en het eten, drinken en 'divers' dan aan de randen... Ook: ik draag Het Goed een heel Goed Hart toe, maar bij het UIT-Festival mag dat van mij aan de rand en de Vrije Academie dan meer centraal, in plaats van nu aan de rand. Diezelfde middag nog even in Rotterdam naar 'De Wereld van Witte de With' geweest - ook een opening van 't culturele seizoen. Roze stickers, een hele straat lang. Op gebouwen, op de straat, op een jasje. Goed geconcentreerd in zo'n grote stad als Rotterdam. De aanwezigheid van het museumkwartier helpt natuurlijk mee. Boymans met Magritte – spannend, beter dan die praatjesmaker van een Dali.Aanbevolen! Magritte heeft in zijn beginperiode nog voor een vakbond gewerkt als grafisch ontwerper. Nooit geweten.Dan op zondag mijn 'marketingtopper' van dit weekend: het Museum Rijswijk. Een klein museum, zoals meer plaatsen met een grootte ergens tussen die van Vlaardingen en Rijswijk dat hebben. Bijna niet te geloven: er zijn die dag zeker wel duizend bezoekers geweest. Zij kwamen twee dingen doen: kijken en kopen. Op deze afsluitende dag van de 'Holland Papier Biënnale 2006' was er een grote papiermarkt. Met werk van 28 internationale papier-kunstenaars, waarvan het overgrote deel het gekunstelde knip- en plakwerk dat papier als materiaal nu eenmaal snel veroorzaakt oversteeg. Kunst dus! Los van het materiaal en in betekenisgeving spannend en inspirerend! Op de papiermarkt gingen de velletjes brandnetel- of aspergepapier voor stevige prijzen over de marktkraam.In de nabijgelegen kerk stond al datgene wat in en naast het museum niet te zien was. Nog meer kraampjes dus. Marketing! Waarom was het zo druk daar? Wel, eenvoudig omdat er maar één keer per jaar zo’n markt is en heel papiervouwend en -plakkend Nederland daar dan naar toe komt. Zijn dat er dan zo veel? Ja dus. En dat zal nog wel toenemen ook met 't groeiend aantal pensionado’s op zoek naar hobby's en zingeving. Cursusland gaat een grote toekomst tegemoet. Het gaat storm lopen op Vrije Academies, in schrijfgroepen..... of bij de cursussen van Volksuniversiteiten. En al die mensen willen natuurlijk ook de voorbeelden van 'de groten der aarde' bewonderen..... Combineer dat, concentreer dat, geef er bekendheid aan, hou dit een paar jaar vol en..... succes verzekerd! 't 'Bij elkaar brengen', dáár gaat het eigenlijk om!Zie ook de tentoonstellingen in de Kunsthal of de hierboven genoemde Magritte tentoonstelling in Boymans.Nóg een goed voorbeeld: ons eigen, heel sterke Zomerterras. Dat zou z'n succes missen als het vijf keer zo groot in de Broekpolder plaats zou vinden, of acht in plaats van vier weekenden zou duren. Neen dus.Aantrekkelijk, geconcentreerd, lekker druk! En dát dan vooral door het meest krachtige marketinginstrument dat er is: de mond-tot-mondreclame. Zeg het voort!Jack Tsang.