Ingezonden bericht door Amnesty International - afdeling Vlaardingen: ’s Morgens een bijeenkomst bij het Mensenrechtenmonument en ’s avonds een schrijfavond in Vlaardingen.

De plaatselijke Amnestygroep laat deze dag niet geruisloos voorbij gaan. Het is een gedenkwaardige dag, want op deze datum is in 1948 door de Verenigde Naties de Mensenrechtenverklaring opgesteld. Hierin zijn onze rechten opgenomen en die gelden voor alle mensen. Dus zeker een dag om bij stil te staan.

‘s Ochtends is er om 10 uur een bijeenkomst bij het Mensenrechten-monument op de hoek Hof/Binnensingel. De bijeenkomst is samen met de kinderen van basisschool het Spectrum voorbereid. De Vredesambassadeurs zullen spreken, de kinderen dragen gedichten voor, Amnesty vertelt over deze dag en Bambata zal met djembé’s voor muziek zorgen.

’s Avonds schrijven we in het Aanloophuis “de Groene Luiken”, hopelijk samen met u, brieven voor mensen die op een vreedzame manier hun mening hebben geuit b.v. Raif Badawi. Hij is in Saoedi Arabië tot 10 jaar cel en 1000 zweepslagen veroordeeld. 50 slagen per keer en 20 weken lang. Een ander voorbeeld betreft een jongeman in Nigeria. Hij was nog kind toen hij een misdaad beging en hij is nu ter dood veroordeeld. U kunt in het Aanloophuis “de Groene Luiken aan de Oosthavenkade 8 van 19.30 tot 21.30 op een traditionele manier brieven schrijven voor 5 verschillende mensen. Ook zijn er geprinte brieven beschikbaar, die u kunt ondertekenen. Vorig jaar heeft Amnesty wereldwijd en ook in Vlaardingen op dezelfde manier actie gevoerd en hebben we ook de pen als wapen gebruikt. Die brieven werden niet voor niets geschreven. Activiste en gewetensgevangene Yorm Bopha uit Cambodja kwam vrij.

Schrijft u ook mee om weer ditzelfde doel te bereiken? Wij zorgen voor pennen en papier.

Tot woensdag 10 december bij het AI-monument en in het Aanloophuis!

Ada Pellearts, Amnesty Vlaardingen