Extra groen tussen Zonnehuis en Rijksweg zal de verkeers-hinder hopelijk voldoende beperken.

Een bezoeker van Het Zonnehuis stuurde 20 april 2006 een brief naar de Gemeenteraad met een klacht over geluidsoverlast door het verkeer ter plaatse van Het Zonnehuis. In de gemeenteraadsvergadering van 11 mei is deze klacht als ingekomen stuk behandeld.

Op verzoek van de fractie van GroenLinks is de afhandeling van de klacht in juni besproken door de commissie Samenleving.

Een definitieve oplossing zou het plaatsen van geluidsschermen zijn. Helaas zat dit er niet in. Rijkswaterstaat is namelijk nog steeds van mening dat er ruimte vrijgehouden moet worden voor een afrit van de A4 Delft-Schiedam. Ondanks herhaalde verzoeken worden de resultaten van onderzoeken waar de minister om gevraagd had, niet openbaar gemaakt. Terwijl al wel bekend is dat deze resultaten redenen geven tot ernstige verkeerskundige twijfels over het nut en noodzaak van de A4.

GroenLinks wilde in ieder geval niet dat de bewoners en bezoekers van Het Zonnehuis door deze onduidelijkheid zouden moeten wachten op een oplossing en verzocht, ondersteund door andere partijen, een tussenoplossing in de vorm van beplanting.

In november 2006 ontvingen we hierover een positief bericht van de wethouder – zie onderaan dit bericht. Binnenkort zal extra groen geplant worden. Wethouder, bedankt voor deze tijdelijke oplossing!

In het voorjaar en de zomer kunnen bewoners en bezoekers op een prettigere manier genieten van het zonnetje en van elkaar in de tuin van Het Zonnehuis.

Corrie Kortleven

---------------------------------------------------------------------------

Dienst Stadswerk
Sectie Groen

INTERN MEMO

Aan: Raadscommissie samenleving
Van: Wethouder Attema
Datum: 20 november 2006

Onderwerp: Tijdelijke groenvoorziening Zonnehuis/Vaartland

Hierbij wil ik u informeren over het voorstel tijdelijke visuele groenvoorziening t.b.v. Vaartland en Zonnehuis ter hoogte van de A20 (toezegging commissie Samenleving d.d. 28-06-2006).

Naar aanleiding van de vraag in de commissie is door de afdeling wijkbeheer een voorstel ontwikkeld om tussen het voet- en fietspad van het Zonnehuis ter hoogte van de rijksweg A20 twee plantvakken bosplantsoen aan te brengen tussen de daar aanwezige jonge bomen. Tevens worden aan de kopse kant van het gebouw 4 bomen geplant.
Met deze ingrepen wordt een verhoging van de visuele kwaliteit van deze omgeving beoogd. Vanuit de tuin van het Zonnehuis wordt de Rijksweg t.z.t. aan het zicht onttrokken.

De uitvoering hiervan kan nog in dit plantseizoen (december 2006 – maart 2007) plaatsvinden.
Bijgaand treft u een tekening aan.

[Nb. Tekening is uitsnede van oorspronkelijke tekening.]