Vanzelfsprekend deze boom, want al 22 jaar is een Japanse esdoorn onderdeel van het monument in het parkje bij het Vlietlandziekenhuis ter herdenking van de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki in augustus 1940.

japanse esdoorn

Door Joop van Dorp en Nelleke van der Luit

Op 6 augustus 1985 werd in het toenmalige rosarium bij het begin van de inrijweg van het ‘Holy Ziekenhuis’ een eenvoudig herdenkingsmonument geplaatst.
Op die dag werden de slachtoffers herdacht van de atoombommen die, toen 40 jaar geleden, op de Japanse steden Hiroshima en Nagasaki vielen.

Eindeloos veel burgers vonden de dood, nog jaren later leden heel veel mensen in die steden aan de gevolgen van de radioactieve straling. De Vlaardingse Vredesbeweging organiseerde dat jaar voor de derde maal een Hiroshima herdenking en wilde dat moment in de geschiedenis een plek geven en koos daarvoor het rosarium uit.

Foto's: Nelleke van der Luit

Wat stenen, een paal met de tekst: "NOOIT WEER HIROSHIMA". Maar als duidelijk symbool: een Japanse esdoorn, deze werd geplant door Irene Eggermont.
Ook werd er elk jaar een kraanvogel gelegd van witte bloemen die de deelnemers meebrachten.
Vele jaren werd op die plaats op 6 augustus een indrukwekkende plechtigheid gehouden. Gastsprekers uit die tijd waren o.a. oud burgemeester Van Lier, de heer René Schäfer, die in 1945 als krijgsgevangene vlakbij Hiroshima werkte en “de Bom” zag vallen en Meindert Stelling, oud luchtmachtofficier.

Helaas heeft het eerste boompje het niet gered en moest vervangen worden door een ander exemplaar. Deze Japanse esdoorn staat daar nu in het inmiddels veranderde parkje achter het inrijhek van Holy. Als teken van onze wil om vrede te zoeken, vrede te bevorderen.

De Japanse esdoorn (Ase palmatum) geldt als een boom van nieuw leven. Elk jaar worden we verrast door het ontspruiten van het nieuwe blad. Mooi fijn verdeeld, vijf, zeven, soms wel elf punten, met een steeds opnieuw verrassende kleur. In de herfst (zie de foto’s) neemt het boompje afscheid van het seizoen met vlammende herfstkleuren. Wij laten ons door dit, nu al enkele meters hoge boompje, meenemen op onze zoektocht naar vrede.

Toch zal deze esdoorn met de tijd verplaatst moeten worden in verband met het nieuwe bestemmingsplan van het Vlietland Ziekenhuis. We hopen onze boom dan met succes naar een nieuwe locatie over te plaatsen.