Het dagelijks bestuur negeert hiermee de voorkeur van Maassluis, Vlaardingen, Schiedam, Midden Delfland en Delft. Bestuurslid burgemeester Koos Karssen van Maassluis stemde tegen.

Het Dagelijks Bestuur wil aanvullende maatregelen zodat nadelen voor landschap en geluid 'zoveel mogelijk' worden weggenomen. De geluidshinder moet beperkt worden. Ook de aansluiting met de A20 moet onder de A20 doorgaan en er mag geen viaduct komen.
Er moet een brede overkapping komen om het historische lint van de Zuidbuurt te waarborgen en te behouden.
‘Zoveel mogelijk’ betekent echter geen ondertunneling, hooguit schermen.
Het zesbaans Blankenburgtracé splijt straks het landschap tussen Vlaardingen en Maassluis. Volgens de Stadsregio wordt het drukker op de A20 en dient de doorstroming te worden verbeterd.

De Stadsregio besteedt in haar bericht overigens in het geheel geen aandacht aan de toename van fijn stof.

De GroenLinks fractie is bijzonder teleurgesteld in de opstelling van de Stadsregio.
De massale protesten van de burgers van Vlaardingen, Maassluis en Schiedam worden volkomen genegeerd. Hun lot ligt nu nog alleen in handen van de politieke partijen in de Tweede Kamer.

Fractie GroenLinks,
Kees Borsboom - fractievoorzitter.

Lees hier het bestuursbericht