Zoals bekend heeft de Tweede Kamer ingestemd met de aanleg van de Blankenburgtunnel en de verbreding van de A20. Donderdag 4 april vond een overleg plaats in een van de raadscommissies over de inpassingsmogelijkheden van de Blankenburgtunnel. Er werd ruim gebruik gemaakt van de mogelijkheid vooraf in te spreken.
De gemeente heeft geen mogelijkheden voor bezwaar of beroep omdat dit project valt onder de crisis- en herstelwet. Wel mogen we meepraten over de inpassingsmogelijkheden waarvoor 25 miljoen beschikbaar is. Dit bedrag lijkt meer dan het is, want het is ook bedoeld voor inpassingen nabij Rozenburg.
Voorafgaand aan de discussie in de commissie werd er door enige insprekers aandacht gevraagd voor de gevolgen voor de scouting en de volkstuinen. Deze complexen ondervinden immers grote schade van de verbreding van de A20.
De voorzitter van de bewonersvereniging Soenda maakte zich sterk voor de zogenaamde oortjes om de vervuilde Marathonweg te ontlasten. Met de oortjes wordt een afslag van de tunnel bedoeld, die vlak na de tunnel dwars door het groen zou worden aangelegd. Verkeer bestemd voor de Rivierzone kan door die afslag te nemen de Marathonweg vermijden.
Na de insprekers volgde het concept inpassingsplan van het college.
Wethouder Jan Robberegt gaf met behulp van een presentatie een toelichting over de inpassing van de Blankenburgtunnel. (Bekijk hier deze presentatie in PDF – opent in een nieuw venster.)
Het stuk tussen de weg en de Westwijk wordt als een soort stadspark ingericht, met als trekpleister de Krabbeplas. Goed zwemwater zonder blauwalg is daarbij een voorwaarde.
Uit het hele plan spreekt de gedachte de 25 miljoen in te zetten voor de natuur in het gebied en de leefbaarheid met name in de Westwijk. Het is echter wel erg weinig geld...
De door de insprekers ingebrachte punten vormden de kern van het gesprek in deze commissievergadering.
Het voert te ver de hele discussie weer te geven.
Hieronder volgen de belangrijkste antwoorden van de wethouder, in willekeurige volgorde:
- Op verzoek van GroenLinks gaat de wethouder de instelling van de A20 als ‘80 km zone’ bepleiten.
- Eveneens op verzoek van GroenLinks verschijnt er een tijdpad voor de belangrijke beslis- en dus bezwaarmomenten in het verdere proces rond de aanleg van tunnel en weg.
- Er is nog geen definitief ontwerp voor de A20, maar er zal hoe dan ook veel schade zijn voor de volkstuinen en de scouting. De wethouder gaat zich inzetten die schade gecompenseerd te krijgen uit de tunnelgelden en niet uit de 25 miljoen. Maandag 8 april wordt hierover verder gesproken.
- Een aantal partijen wil toch nader onderzoek naar de oortjes. De wethouder heeft aangegeven, dat de oortjes technisch ingewikkeld zijn en dat de minister er geen geld voor heeft. Ook de Stadsregio wil niet meebetalen. Toch lijkt de discussie over dit onderwerp nog niet verstomd.
- Tot slot kwam de wethouder nog met een bijzonder idee: hij gaat voorstellen om enige opcenten toe te voegen aan de tol die bij de Blankenburgtunnel geheven gaat worden. Dit extra geld zou dan ten goede komen aan Vlaardingen.
Voor een bewogen onderwerp als de aanleg van de Blankenburgtunnel was er deze commissieavond te weinig tijd. De wethouder stelde voor binnenkort weer met elkaar in gesprek te gaan, iedereen was het daarmee eens.
We houden jullie op de hoogte!
Hermine Koning
raadslid GroenLinks Vlaardingen