De Vlaardingse gemeenteraad kreeg slechts drie dagen de tijd om het IODS convenant voor de aanleg van de A4 te bestuderen en tijdens de raadsvergadering van 22 juni er ja of nee tegen te zeggen. De GroenLinks-fractie kwam met een zeer weloverwogen "nee".

[Tekst uitgesproken in de gemeenteraadsvergadering van 22 juni jl.]

 
Dames en heren van de Raad, geacht College, 

 
     1. De A4 Midden-Delfland 

Het college vraagt naar onze gevoelens. Een unieke vraag in deze raad, laat ik dan maar ook met onze gevoelens beginnen en dan overgaan op wat meer rationele aspecten.
Wij kunnen ons gevoel het beste uitdrukken met een moment stilte.
In het convenant wordt immers een uniek stukje stiltegebied dat we in deze omgeving hebben om zeep gebracht.

...................................
Dank u.

Veertig dB (A) is acceptabel voor een stiltegebied, 250 meter is 250 meter.
Innovatief aanbesteden lijkt in dit geval veel op creatief boekhouden.
Weg plan Norder!

     2. De inpassing tussen Schiedam en Vlaardingen 

De overdekte inpassing moet 2½ km meter zijn volgens de IODS punten en géén 2 km. Ik heb begrepen dat de minister, om kwart voor zes vanavond, toezegde dat de zin 'dat de exacte lengte wordt bepaald door de eisen van luchtveiligheid en tunnelveiligheid' in het convenant zal worden geschrapt. Rest nu wel de vraag hoe je rond komt met de eisen van tunnelveiligheid en de afritten naar het Kethelplein? College, we gaan toch niet de flats die in de weg staan slopen?
In dit kader blijft er een onduidelijkheid bestaan, of, zoals u wilt, iets waar je alle kanten mee op kunt, bij artikel 8 punt 2b.
Je kunt de boel wijzigen, als uit de te volgen wettelijke procedures blijkt dat de voorwaarden niet of onverkort kunnen worden uitgevoerd.

Onze tramplus gaat opgewaardeerd worden tot bergspoor… Een attractie, dat wel.....
Nu we het toch over een tunnel hebben collega’s: vindt u het niet vreemd dat de minister ruim in de beurs wil tasten voor de tunnel onder het Naardermeer, een boortunnel, categorie 0, van ruim 7 km lengte en inclusief verdiepte toeritten bijna 10 km lang?
Dit terwijl in dit convenant het laatste stukje groen tussen Delft en Vlaardingen aan de bezuinigingsdrift van de minister ten onder dreigt te gaan?

     3. Gezondheid 

"Niemand schijnt te schrikken van fijnstof." Een kop uit het AD van maandag.
Dit grote infrastructurele project zal de fijnstof problematiek bepaald niet doen verkleinen. Honderden, misschien wel duizenden Vlaardingers en Schiedammers zullen, als deze weg er komt, daar meer last van krijgen. Ik citeer uit hetzelfde artikel: "drieduizend Nederlanders gaan er jaarlijks acuut aan dood, zestienduizend mensen sterven gemiddeld tien jaar eerder door". Volgens het astmafonds worden burgers dom gehouden.
Wat fijnstof voor onze gezondheid betekent vertelt de overheid niet.

"De minister gaat zich aan de wet houden" staat in het convenant.
Heeft ze u ook verteld dat het kabinet druk bezig is die wetten op te rekken? Nog een aanbeveling uit het AD: Stuur je kind niet naar een school die in de buurt van een snelweg of een andere drukke weg ligt.
Het is maar dat je het weet Vlaardingers. De VVD had het ook nog over werkgelegenheid, het daarbij horende gezondheidsprijskaartje bleef achterwege.

     4. De cijfers 

College tot op de dag van vandaag, ook in uw eigen correspondentie naar de minister, maakt u kenbaar dat er onduidelijkheden zijn over de verkeerstechnische aspecten. Nieuwe informatie wordt niet toegelaten, oude informatie blijft als het uitkomt gehanteerd.
Ik noem het onderzoek uit 1996 over de effecten van een OV-variant.
De minister beweert op haar gemak op recente vragen in de Tweede Kamer van Wijnand Duyvendak dat die tien jaar oude cijfers geen reden geven om nog eens na te denken over het OV-alternatief.
Investeren in OV, gecombineerd met een goede beprijzing van het weggebruik, zullen de bereikbaarheid van het bedrijfsleven zeker doen toenemen.

Vandaag gaat het alleen over de inpassing, of de weg er echt gaat komen beslist de Tweede Kamer dit najaar.
We hebben dus nog wat te doen. Zeker omdat de huidige wet- en regelgeving het vrijwel onmogelijk maken dat deze weg er echt komt.

     5. De procedure 

College, de Tweede Kamer neemt de tijd om nog eens rustig de verkeerscijfers te bekijken, terwijl wij worden gedwongen om een drie dagen oud concept- convenant te ondertekenen. Doordrukken heet dat.
En dat bij een kwestie die langdurig loopt, die vele vraagtekens kent, die veel ongenoegens kent bij de partijen die het aangaan, die steeds moesten onderhandelen met op de achtergrond de opmerking: als u nee zegt dan doe ik het op mijn eigen recht-toe/recht-aan manier.
Het is ons niet gegund. Vanavond moeten wij een uitspraak doen. Over het asfaltoffensief van de minister. De SP-motie die we gezamenlijk ingediend hebben verzocht uitdrukkelijk om die zorgvuldigheid.

 
Goed, dit waren vijf redenen, gevoelens zo u wilt, waarin wij toelichten waarop we tegen het tekenen van het convenant zijn.
Ik vat ze nog even samen:
Midden Delfland gaat naar de knoppen: de inpassing is een onding, de financiën zijn gericht op versobering, onze gezondheid gaat naar de knoppen, de relevante cijfers zijn niet beschikbaar en de procedure riekt naar onbehoorlijk bestuur.
Jammer, en helaas.

De colleges van Vlaardingen en Schiedam blijven tegen de aanleg van de weg en zullen deze strijd voortzetten.

Dat GroenLinks niet alleen staat in ons verzet is mij vandaag weer duidelijk geworden. Stop rijksweg 19 is uiteraard tegen, maar ook de Stichting Woudhoek, de Stichting Groeiend Verzet en de Vereniging Midden Delfland blijven bezwaar maken. Dat Milieudefensie op landelijk niveau deze strijd blijft voortzetten spreekt voor zich. Tot onze verbazing krijgen we ook nog de steun vanuit onverwachte hoek: de LTO*) doet ook niet mee. Moeten we daar nu ook maar lid van worden?

Tot slot onze wethouder  
Hij heeft binnen de afspraken die wij hebben gemaakt in het coalitieakkoord er alles aan gedaan om dat akkoord waar te maken.
Onze complimenten daarvoor, hij is een eind gekomen. Desondanks heeft hij niet volledig de eindstreep gehaald. Hij heeft zelfs vandaag tot zes uur, en met succes, pogingen gedaan met de minister tot een zo gunstig mogelijk akkoord te komen.
Wij doen er goed aan dat hier te melden.
Dat hij als collegelid zijn verantwoordelijkheden neemt vinden wij logisch; dat hij als GroenLinkser zijn bezwaren stevig kenbaar maakte, juichen we toe.

Namens de fractie van GroenLinks Vlaardingen,
Jack Tsang.

22 juni 2006

Voor alle duidelijkheid: de fractie adviseert het college morgen niet te gaan tekenen.

 

*) LTO: Ondernemers- en werkgeversorganisatie voor de agrarische sector.