Op 22 november 2017 heeft de voorzitter van de Coöperatie Vlaardings Energie Collectief UA aan het College van B&W en de Raad een brief gezonden over collectieve zonnedaken op panden in eigendom van de gemeente. Per brief van 27 februari jl. heeft de Teammanager Vastgoed namens burgemeester en wethouders een reactie gezonden. De brief van de Coöperatie was ook gericht aan de Raad, maar is nooit aan de Raad gezonden. Naar aanleiding hiervan heeft GroenLinks vragen gesteld. Lees ze hier.

___________________________________________________________________________________________

Aan het College van Burgemeester en Wethouders te Vlaardingen

Vlaardingen, 18 april 2018

Betreft: Collectieve zonnedaken

Geacht College,

Op 22 november 2017 heeft de voorzitter van de Coöperatie Vlaardings Energie Collectief UA aan het College van Burgemeester en Wethouders en de Raad een brief gezonden over collectieve zonnedaken op panden in eigendom van de gemeente. Per brief van 27 februari jl. heeft de Teammanager Vastgoed namens burgemeester en wethouders een reactie gezonden. De brief van de Coöperatie was ook gericht aan de Raad, maar is nooit aan de Raad gezonden.

Naar aanleiding van e.e.a. hebben wij de volgende vragen:

Gevolgde procedure

1. Wilt u de ingekomen en verzonden brief per omgaande aan de Raad te zenden, aan de Coöperatie melden dat de antwoordbrief wordt ingetrokken en alsnog een antwoord voorbereiden in overleg met de Raad.

2. Hoe is het mogelijk dat een brief die ook aan de Raad is gezonden daar niet terecht komt en welke maatregelen gaat u nemen om dit in het vervolg te voorkomen?

3. In het antwoord staat dat de brief op een onjuiste plek binnen de gemeente is beland. Op welke plek en wanneer en welke maatregelen gaat u nemen om dit soort fouten voortaan te voorkomen?

4. De brief is ondertekend “namens burgemeester en wethouders van Vlaardingen”. In welke Collegevergadering is de wijze van afdoening besproken?

5. Welke criteria hanteert het College om brieven ambtelijk te laten afdoen?

6. Is hierbij ook meegenomen dat de brief gaat over meerdere aspecten, namelijk naast overwegingen vanuit het gezichtspunt van vastgoed ook vanuit duurzaamheid?

7. Is de ambtelijke dienst die duurzaamheid coördineert, betrokken geweest bij de beantwoording?

Inhoudelijk

8. Wij hebben begrepen dat er nu al een jaar door leden van de Coöperatie is overlegd met medewerkers van het team Vastgoed. Daarbij zijn verwachtingen gewekt over meerdere panden waarop zonnepanelen voor collectief gebruik zouden kunnen worden geplaatst. Bent u met ons van mening dat het niet stimulerend werkt naar een particulier initiatief als de Coöperatie, nu er na zo’n lange periode nog steeds geen dak ter beschikking is, terwijl de gemeente vele panden in eigendom heeft?

9. Bent u met ons van mening dat de terugverdienperiode van investeringen in zonnepanelen bij particuliere gebruikers veel korter is dan bij de gemeente en op grond daarvan de nettowinst groter is bij een gebruik van het dak voor zonnepanelen voor particulieren?

10. U stelt dat bij gebruik van het dak voor zonnepanelen voor particulieren het rendement slechts ten goede komt aan een klein aantal burgers. Heeft u daarbij meegenomen dat bij dit soort daken alle burgers de mogelijkheid hebben om mee te doen, ook voor een kleine bijdrage vanaf € 250,-?

11. Is het niet, juist om iedere burger die dat wil in de gelegenheid te stellen mee te doen met collectieve zonnedaken op gemeentelijke panden en andere panden waarvan de gemeente juridisch eigenaar is (zoals scholen), zeer gewenst om te inventariseren welke panden geschikt zijn en een plan van aanpak te maken om daar collectieve zonnedaken te realiseren?

12. Is er actie ondernomen om de gebruikers van de gemeentelijke panden inzicht te geven voor wie de baten en de lasten bij investeringen zijn?

Namens de fractie van GroenLinks Vlaardingen,
Lianne van Kalken