Deze zonovergoten middag gaan we canvassen in één van de prettigste wijken van Vlaardingen: het deel van de Oostwijk ten noorden van de Schiedamseweg. Eigenlijk heeft iedereen het in deze wijk wel naar de zin: weliswaar wat oudere maar redelijk ruime huizen, vlakbij het Oranjepark, dicht bij het station, dicht bij de stad. Wat wil je nog meer?

Nou ja, het verkeer en parkeren zijn altijd onderwerpen waar de tongen over los komen. Je eigen auto voor de deur is toch prettig. In een deel van de wijk betaald, bijvoorbeeld de Hofsingel, in een ander deel weer niet, bijvoorbeeld Hogelaan en Emmaplein. En dat geeft dus extra druk op delen waar (nu nog?) niet betaald hoeft te worden. In de hele Oostwijk maar betaald parkeren (met slechts een heel laag tarief voor de bewoners zelf)? Ongetwijfeld een onderwerp dat de komende raadsperiode gaat spelen.

Dat geldt ook voor de afsluiting van de Westhavenkade: als je nu vanuit Oost naar “de Hoogvliet” wil, moet je half Vlaardingen omrijden. Opvallend dat veel mensen geen bezwaar hebben tegen een meer beperkte afsluiting, alleen op bepaalde tijden. Een uitdaging voor de Raad in nieuwe samenstelling om dus iets meer maatwerk te leveren. Daarnaast is de Binnensingel nog steeds een drukke, doorgaande weg, terwijl er in het verleden sprake van was dat het doorgaand verkeer via andere routes naar het centrum geleid zou worden.

Als het groene hart van de wijk, en van de hele stad, wordt ‘t Hof erg mooi geworden. Alleen  kunnen de bewust gecreëerde “doorzichtlijnen” niet iedereen bekoren en een enkeling klaagt ook over te veel vuil in het park.

In de Emmastraat, in het algemeen tevredenheid over de opknapbeurt van de straat. Wel zijn er minder parkeerplekken teruggekomen en de straat is iets smaller geworden. Bovendien zou de straatverlichting worden aangepast, meer passend bij het karakter van de straat, maar dat is (nog steeds) niet gebeurd. En de communicatie van de gemeente over dit alles verdient volgens sommigen niet de schoonheidsprijs…..

Meerdere mensen hoor je over de zeer smalle fietspaden op de Schiedamseweg, maar ook de onnodige drempels aan de kant van de autoweg, waardoor het een levensgevaarlijke exercitie is om met je fiets van de ene kant naar de overkant van de weg te komen. Voorwaar een schone opgave voor ‘de fietspartij bij uitstek’, GroenLinks, om  de komende periode de situatie daadwerkelijk te verbeteren.

En tot slot: er is ook in de Oostwijk behoefte aan meer speelruimte voor kinderen. Er is wel veel ruimte, met name in ‘t Hof, maar toch zouden er nog meer speeltoestellen en dergelijke geplaatst kunnen worden.

Dit vergrootglas op een paar problemen neemt niet weg dat bijna iedereen met zeer veel plezier in deze mooie wijk woont.