GroenLinks Vlaardingen wil dat de Vlaardingse gemeenteraad een raadsonderzoek start naar de vertraging van de 'ombouw' van de Hoekse Lijn samen met andere gemeentes. Tevens wil GroenLinks de gedupeerde reizigers tegemoetkomen door het vervangend vervoer aanzienlijk te verbeteren.

GroenLinks Vlaardingen heeft met grote zorg het nieuws vernomen over de vertraging van de 'ombouw' van de Hoekse Lijn die pas eind 2018 gereed zal komen wat gepaard gaat met extra kosten van 90 miljoen euro. Een goede aansluiting van het openbaar vervoer om naar Rotterdam te reizen of op de trein naar Den Haag of Utrecht te stappen is van groot belang voor de bereikbaarheid van Vlaardingen als aantrekkelijke plek om te wonen én als echt duurzaam alternatief voor de auto.

De burgers van Vlaardingen blijven nu veel langer verstoken van een goede ov-aansluiting, voor veel meer geld en voor uiteindelijk minder service gezien de berichten dat de lijn niet tot het strand in Hoek van Holland zal worden doorgetrokken en Vlaardingen haar directe aansluiting op Rotterdam CS kwijtraakt. Dit is onaanvaardbaar voor GroenLinks Vlaardingen.

We ondersteunen de motie voor een raadsonderzoek in de Rotterdamse gemeenteraad naar de vertraging, kostenoverschrijding, projectbesturing van, en het bestuurlijk handelen ten aanzien van de ombouw van de Hoekse Lijn. GroenLinks Vlaardingen is echter van mening dat zo’n onderzoek niet alleen een zaak is van de gemeenteraad van Rotterdam maar van alle raden van de betrokken gemeentes Schiedam, Maassluis en Vlaardingen. Het zijn immers de bewoners van deze gemeentes die nu zijn afgesloten van goed openbaar vervoer terwijl zij net zo hard opdraaien voor de kosten.

De buslijnen die zijn ingesteld als alternatief vervoer tijdens het ombouwen van de Hoekse Lijn zijn niet voldoende gebleken en zorgen voor een aanzienlijk langere reistijd. Door de opgelopen vertraging in de ombouw van de Hoekse Lijn is het van het grootste belang om creatief te kijken naar mogelijkheden om reizigers tegemoet te komen door het vervangend vervoer aanzienlijk te verbeteren.  Gratis vervoer op de RET-buslijnen, extra bussen in de spits en/ of een waterbus zijn daarbij mogelijkheden die overwogen moeten worden.

Kees Borsboom,
Lianne van Kalken