De milieuramp afgelopen weekend met de Noorse olietanker schokt GroenLinks. De gevolgen van de ruim 200 ton zware stookolie die in de Waterweg lekte zijn desastreus voor mens en dier! Aan stookolie blijkt bijna geen eisen gesteld te worden. Hoog tijd dat dit veranderd. De fractie van GroenLinks Vlaardingen stelt daarom vragen aan het college.

________________________________________________________________________

 
Aan het college van Burgemeester en Wethouders te Vlaardingen

Vlaardingen, 26 juni 2018

Betreft: Stookolie Scheepvaart

 

Geacht College,

Afgelopen weekend bereikte ons het verschrikkelijke nieuws van het ongeluk met een Noorse olietanker van Odfjell waarbij ruim 200 ton zware stookolie de Waterweg in is gelekt. Dit heeft een milieuramp tot gevolg. De flora en fauna in het gebied zullen nog jaren te lijden hebben onder de milieuschade. De stookolie is middels aanraking met vogels en vissen in de voedselketen terecht gekomen. Inmiddels zijn al honderden vogels, met name zwanen, besmeurd met deze olie. Vele vrijwilligers en verschillende dierenwelzijnsorganisaties werken keihard om de dieren schoon te maken, we hebben diep respect voor deze inzet! GroenLinks is echter zeer geschokt over de ramp en maakt zich ernstig zorgen over de gevolgen van de scheepvaart en stookolie voor de toekomst.

 
Chemicaliën

De stookolie die in de Rotterdamse haven wordt gebunkerd is de meest vervuilende en goedkoopste ter wereld. Dit komt omdat de Nederlandse overheid geen adequate regels heeft opgesteld voor wat er in stookolie mag zitten. De stookolie kent hierdoor veel verschillende chemische componenten. Door een proces van bijmengen kunnen zeer giftige restfracties uit de petrochemische industrie in stookolie terecht komen. Het daaropvolgende proces van blenden en homogeniseren gebeurt bij de tankopslag en overslagbedrijven in de Botlek. Deze uiterst vervuilende en giftige stookolie komt middels verbranding in scheepsmotoren of, zoals afgelopen weekend, middels lekkage in ons milieu terecht. Zo komen uiterst giftige en schadelijke stoffen in de zee, de lucht, in de vissen en vogels terecht. Het gaat jaren duren voordat de moeilijk afbreekbare chemische componenten die afgelopen weekend het milieu in zijn gelekt weer uit het ecosysteem zijn.

 
Wetgeving

Aan stookolie worden bijna geen eisen gesteld: het moet alleen voldoen aan een bepaald zwavelgehalte. Er geldt een zwavelpercentage van 3,5%, dit is 3500 keer zoveel als de toegestane maximum hoeveelheid zwavel in autobrandstof in Europa. Het is momenteel niet wettelijk geregeld welke stoffen er in stookolie mogen zitten. Door het gebrek aan regelgeving kunnen rederijen en oliemaatschappijen ten koste van de gezondheid en veiligheid van mensen grote winsten behalen. Met als gevolg zeer grote en blijvende schade aan het milieu en een forse bijdrage aan de opwarming van de aarde.
GroenLinks is dan ook van mening dat de stookolie-industrie aan dwingende regelgeving en handhaving onderworpen moet worden. GroenLinks maakt zich ernstig zorgen over het dierenleed wat zich momenteel voordoet. Maar ook de gevolgen op lange termijn voor mensen, dieren en milieu van deze uiterst giftige olie, zijn reden tot zorg. Momenteel ondervinden we lokaal in Vlaardingen o.a. de gevolgen van nationaal beleid.

We vragen het college dan ook om stellingname en om het onderwerp zowel in de regio als landelijk bespreekbaar te maken:

  1. Kunt u een stand van zaken geven over wat er momenteel gebeurt, specifiek m.b.t. dierenwelzijn, opvang en behandeling van getroffen dieren, zoals bijvoorbeeld de zwanen?

  2. Kunt u aangeven welke stappen u gaat nemen om deze dieren op zo kort mogelijke termijn adequaat op te vangen en te revalideren?

  3. Kunt u tevens aangeven welk plan u op lange termijn voor ogen heeft voor dieren, bij soortgelijke situaties?

  4. Bent u het met GroenLinks eens dat er adequate wetgeving en handhaving moet komen voor het verwerken van chemisch afval in stookolie?

  5. Bent u bereid om op korte termijn dit bespreekbaar te maken met uw collega's in de regio? Zo nee, waarom niet?

  6. Bent u bereid om in Den Haag bij de verantwoordelijke minister aan te dringen op strenge wetgeving omtrent de inhoud en verwerking van stookolie? Zo nee, waarom niet?

  7. Bent u bereid om het probleem van de chemische toevoegingen aan stookolie aan te kaarten bij de gedeputeerden van de provinciale staten?

  8. Bent u tevens bereid om bij de minister aan te dringen op maatregelen die adequate bemonstering van stookolie op giftige stoffen bij een inspectiedienst neerleggen? Zo nee, waarom niet?

    Door het gebruik van zeer smerige olie is de internationale scheepvaart verantwoordelijk voor een groot aandeel van de uitstoot van CO2, zwavel- en stikstofoxiden, fijnstof, roet, vluchtige organische stoffen en andere stoffen die de ozonlaag aantasten. Daarnaast kunnen de in deze brandstof voorkomende chemicaliën o.a. kanker, ademhalingsproblemen, ernstige ontstekingen en hartkwalen veroorzaken. Zo stoot de Emma Maersk, die geregeld in Rotterdam aanmeert, ruim zes keer zoveel zwavel uit dan alle auto's en vrachtwagens in heel Nederland.

  9. Bent u in het kader hiervan bereid om metingen te doen naar de luchtkwaliteit in het havengebied? En bij het passeren van grote schepen in het bijzonder?

  10. En kunt u in het verlengde hiervan de hoeveelheid en samenstelling van vervuilende en verzurende neerslag, als gevolg van de scheepvaart, in Vlaardingen aangeven?

  11. Er wordt onderzoek gedaan naar mogelijk strafbare feiten door Odfjell, heeft u zich hierover geïnformeerd of bent u van plan dit te doen? En kunt u de bevolking en raad hiervan op de hoogte houden?

  12. Een ongeval zoals afgelopen weekend drukt ons maar weer eens met de neus op de feiten. Maar verder ontsnapt het structureel aan het bewustzijn, maatschappelijk debat en wetgeving. Zou u in het kader van voorlichting en bewustwording een informatieavond kunnen organiseren waarbij de scheepvaart en stookolie-industrie in onze regio centraal staan?

 
Wij zien uit naar uw reactie!

Met hartelijke groet,

namens de GroenLinks fractie,
Neill Voorburg.