De baas van het Rotterdamse Havenbedrijf, Hans Smits, schoffeert gemeentebesturen en de portefeuillehouder Baljeu van de Stadsregio in een interview met het Nieuwsblad Transport. Na een, voor de voorstanders van de Blankenburgtunnel, slecht verlopen jaar 2010, worden de procedures om te komen tot de keuze voor een tunnel, opnieuw gestart en poogt de verantwoordelijke portefeuillehouder Verkeer draagvlak te creëren voor een zorgvuldige procedure.
Bron: GroenLinks Rijnmond
Hans Smits loopt echter als een olifant door de porseleinkast, gaat er van uit dat een en ander een gelopen race is en dat de Blankenburgtunnel aangelegd wordt, zo valt op te maken uit een artikel in het Nieuwsblad Transport van 30 december 2010.
Hierin zegt hij onder andere: 'Voor het komende jaar krijgt de aanleg van de Blankenburgtunnel tussen Rozenburg en Maassluis topprioriteit, verzekert Smits. ‘Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu heeft toegezegd dat ze komend najaar de tracékeuze bepaalt. Als die belangrijke beslissing eenmaal is genomen, willen we het project à la Maasvlakte 2 organiseren. Daarmee bedoel ik dat we procedures, aanbesteding, financiering en exploitatie tegelijkertijd doen, zodat de bouw in 2014 begint en de tunnel in 2018 klaar is.’ Hij gaat er daarbij vanuit dat de Blankenburgtunnel een toltunnel wordt en dat het project door een speciale NV zal worden uitgevoerd. ‘Maar daar willen wij dan wel de lead in hebben’, neemt hij maar vast een voorschotje.
Gelukkig is het in Nederland nog niet zover dat een bedrijf met veel geld ook de dienst uit maakt.