Op donderdagavond 17 november zal er om acht uur vóór het Stadhuis een korte wake worden georganiseerd ter herdenking van de 11 slachtoffers van de brand die in de nacht van donderdag 26 op vrijdag 27 oktober omkwamen bij Schiphol. Dit landelijke initiatief zal gelijktijdig plaatsvinden bij talloze gemeentehuizen in het hele land.

Vanaf half acht is er gelegenheid om een lichtje aan te steken en/of een bloem neer te leggen. Rob van Herwaarden, bestuurslid van de Stichting Uitvlucht, opent om 19.45 uur de bijeenkomst. Vervolgens wordt een gedicht voorgelezen van Canon Henry Scott Holland,
"All is well" door Merel Baris. De originele tekst is gevonden in de St. Paul's Cathedral en door Emmeline Mooy in het Nederlands vertaalt.

Om precies 20.00 uur zullen er twee minuten stilte ter nagedachtenis van de slachtoffers gehouden worden. Het geheel is om 20.10 uur ten einde.

Wij nodigen alle burgers van Vlaardingen uit om hierbij aanwezig te zijn om uw betrokkenheid bij de slachtoffers van deze brand te tonen.

Dit initiatief is genomen door landelijke organisaties die zich het lot van vluchtelingen aantrekken, zoals Vluchtelingenwerk, Amnesty International, INLIA, Vluchtelingen Organisaties Nederland en enkele politieke partijen.

In Vlaardingen roepen GroenLinks, SP, D66 en PvdA Vlaardingse maatschappelijke, levensbeschouwelijke en politieke organisaties op om op hun beurt hun leden uit te nodigen deel te nemen aan deze sobere bijeenkomst.