Op donderdag 21 maart heeft de gemeenteraad unaniem het besluit aangenomen om twee informateurs aan te stellen die in gesprek zullen gaan om een meerderheidscollege te vormen.

De GroenLinks fractie is heel blij dat Eric van der Burg (VVD) en Roel van Gurp (GroenLinks) deze taak willen gaan uitvoeren. De twee heren zullen bekijken welke andere partijen een meerderheidscollege kunnen vormen naast de VVD, GroenLinks en het CDA. Na de motie van wantrouwen die is aangenomen tegen Frans Hoogendijk (ONS.Vlaardingen) is het van belang om een goed en stabiel bestuur vorm te geven dat op meer dan 9 van de 35 raadszetels rust.

Eric van der Burg is sinds 2018 fractievoorzitter van de VVD in de gemeenteraad van Amsterdam, en eerder was hij dit ook van 2004 tot 2010. Hij was van 2010 tot 2018 namens de VVD wethouder en tweede loco-burgemeester in Amsterdam.

Roel van Gurp is voormalig raadslid en wethouder voor GroenLinks in Tilburg. Momenteel is hij directeur/bestuurder van woningcorporatie Casade in Waalwijk. Roel heeft de formatie in Eindhoven samen met Onno Hoes (VVD) succesvol tot stand laten komen.

Beide heren staan op de kandidatenlijst van de Eerste Kamer en hebben na de verkiezingen van 20 maart jl. perspectief op een plek in de Senaat. Wij wensen de heren heel veel succes met deze klus!