Maandag 25 november vond het MIRT debat plaats over de infrastructurele projecten die gepland staan. MIRT staat voor 'Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport'. Onderdelen van dit programma zijn de Blankenburgtunnel ten westen van Vlaardingen en de A13/A16 ten noorden van Rotterdam.
Een dag voor het debat kwam onderzoeksinstituut CE Delft met een rapport waaruit blijkt dat het aantal auto's op de Nederlandse wegen veel lager is dan de minister voorspelde. De minister gebruikt echter het hoogste groei-scenario om de noodzaak voor nog meer asfalt aan te tonen. De onderbouwing voor de besluitvorming is dan ook ernstig tekortgeschoten.
Volgens Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren van GroenLinks heeft de minister haar beleid van meer asfalt gebaseerd op verouderde cijfers: 'We moeten niet bouwen voor de leegstand alleen om wegwerkers aan t werk te houden of vanwege de verkiezingsbeloften van de minister. Zoveel geld uitgeven als het zo onzeker is of die wegen echt nodig zijn is onverantwoord'.
Tijdens het debat negeerde de minister de uitkomsten. Volgens haar ligt er geen nieuwe informatie op tafel en blijft zij bij het besluit om de Blankenburgtunnel aan te leggen. De bouw moet in 2017 beginnen.
GroenLinks diende een motie in waarin de minister werd gevraagd om met een herberekening volgens het lage groeiscenario te laten zien dat de vijf genoemde asfaltprojecten een positieve opbrengst leveren voor de samenleving.
De minister en de coalitiepartijen blijven vasthouden aan alle in gang gezette projecten die al in gang zijn gezet, ondanks nieuwe feiten en inzichten die nut, noodzaak en prioritering van die projecten in twijfel trekken. Er liggen nog twee moties naar aanleiding van het CE-onderzoek die nog houvast bieden om enige ruimte te creëren voor heroverweging.