In een buitengewone raadsvergadering van 5 juni 2018 kwam er een eind aan het oude college. De fracties die een wethouder leveren voor het nieuwe college (ONS.Vlaardingen, SP, GroenLinks, VVD en CDA) droegen deze eerst voor, waarna er over hen gestemd werd. Dit nadat unaniem door de Raad werd ingestemd met het zogeheten rompakkoord. Namens de fractie van GroenLinks werd door Lianne van Kalken Bart de Leede voorgedragen als wethouder. Hieronder deze tekst.

Na de schriftelijke stemming over de 5 kandidaat wethouders werden Frans Hoogendijk, Arnout Hoekstra, Bart Bikkers, Bart de Leede en Jacky Silos officieel door de burgemeester benoemd.

En wat betreft de benoeming van onze Bart de Leede: Gefeliciteerd college, met zo'n collega. Gefeliciteerd Raad, met zo'n dienstbare wethouder. En vooral gefeliciteerd Bart, met Vlaardingen.

____________________________________________________________________________

[Nb. De uitgesproken tekst geldt.]

Lianne van Kalken, namens de fractie van GroenLinks Vlaardingen:

GroenLinks is heel blij om aan u voor te stellen en voor te dragen als wethouder Bart de Leede.

Verbinding

Met Bart krijgt Vlaardingen per definitie een verbinder als wethouder. Om maar te beginnen met de verbinding tussen Vlaardingen en Schiedam: als voormalig wethouder van Schiedam ligt de verbinding voor de hand. Momenteel woont Bart nog in Schiedam, maar om u gelijk gerust te stellen: hij is van plan zo spoedig mogelijk in Vlaardingen te komen wonen.

Als voormalig gemeentesecretaris van de Deelgemeente Rotterdam Noord en Griffier in Zoetermeer hebben we met Bart een verbinder tussen Raad, College en ambtelijke organisatie. Als voormalig directeur van de Stichting Welzijn in Schiedam en de ruime ervaring in Tilburg als directeur IMW (Instituut voor maatschappelijk werk) zit het met zijn sociale paragraaf op z’n zachtst gezegd wel goed.

Portefeuille

De ingang met de landelijke politiek heeft Bart ruimschoots opgedaan toen hij als lid van het landelijk bestuur de crisis bij GroenLinks aanpakte. ‘Bij elkaar houden’ en ‘doorzetten’ zijn hem niet vreemd. De ervaringen met de fietsersbond en de groene bomenridders zullen in de Vlaardingse situatie de komende jaren van pas komen als het gaat om zijn portefeuille. Net zoals de relatie tussen biodiversiteit en dierenwelzijn. Kunst en cultuur en de kwetsbaarheid die cultuur en monumenten kenmerkt zal met Bart een uitdagende plaats krijgen.

Tot Slot:

Bart heeft wat met de vernieuwing zoals we die met deze Raad en het nieuwe College aangaan. Als politicoloog en voormalig wethouder ziet hij een uitdaging in dit nieuwe proces met een Raadsakkoord. Op onze ledenvergadering gister bespraken wij de nieuwe werkwijze. De risico’s kwamen aan bod, maar vooral ook de kansen. Kansen om oude culturen te doorbreken, en echt samen wat met en voor Vlaardingen te gaan doen. Het lijkt misschien een sprong in het diepe, maar ‘Wie nooit een fout heeft gemaakt, heeft nooit iets nieuws geprobeerd’ zei Einstein ooit. GroenLinks is blij met het vertrouwen dat door de leden is uitgesproken voor deze nieuwe werkwijze en om deze sprong samen met Bart aan te gaan.

Bart heeft aan de wieg gestaan van GroenLinks, maar hij wil bovenal wethouder zijn van de gehele raad, en álle Vlaardingers. In de gesprekken die gevoerd zijn is al duidelijk geworden dat hij er voor gaat. Zowel naar de collega's van het college van B&W als naar alle raadsleden. Bart heeft enorme ervaring, maar staat open voor nieuwe ideeën. Hij heeft veel kennis van zaken, is prettig in de relatie en heeft een goed moreel kompas. Het gaat met Bart niet meer om je gelijk halen maar veel meer al zoekend de weg vinden om het beste voor de stad mogelijk te maken. We moeten met Bart onszelf en onze ideeën blijven uitdagen en zo een betere versie van Vlaardingen gaan creëren. Vooral door het te doen. Met enerzijds de erkenning van de identiteit, de eigenheid van Vlaardingen. En anderzijds met de verbinding als centraal thema.

GroenLinks verzoekt u dan ook in te stemmen met de voordracht van wethouderskandidaat Bart de Leede.