Vanwege hun enorme belang en voor de mooie plaatjes. Ook historisch wordt verteld over Vlaardingse gebeurtenissen uit het plantjaar van de boom. Als eerste kozen wij: de 'blazenboom' op de Dirk de Derdelaan.

Met bomen moet zorgvuldig worden omgegaan!
Ze zijn door de opvang van fijnstof niet alleen belangrijk voor ons (milieu), maar ze bepalen ook het beeld van een stad en maken deel uit van de geschiedenis ervan.

Eens per maand wordt een heel bijzondere Vlaardingse boom door ons uitgezocht. Waarom GroenLinks Vlaardingen deze boom belangrijk vindt laten we op verschillende manieren zien.

We vertellen iets over de boom en zijn kwaliteiten.
Nelleke van der Luit laat in één of meerdere foto’s de boom tot zijn recht komen.
Frans van Assenberg zal steeds aangeven wat er in het plaatsingsjaar van de boom plaatsvond aan belangrijke historische Vlaardingse gebeurtenis(sen). Vaak zal de relatie met een actueel politiek thema gelegd worden. Bijvoorbeeld bij de eerste 'boom van de maand' wordt een van de eerste milieuacties in Vlaardingen vermeld.

Als eerste boom is uitgekozen de 'Koelreuteria paniculata'.

HERKOMST EN NAAMGEVING

(Chinese vernisboom, Chinese zeepboom, blazenboom)
De Nederlandse naam voor Koelreuteria paniculata is
koelruit of blazenboom.

Oorspronkelijk komt deze boom in het noorden van China in het wild voor. De Engelse benamingen verwijzen hier naar: Chinese rain tree, China tree. Inheems is hij in China, Japan en Korea. Daar zijn er zeven soorten vertegenwoordigd. In het najaar zijn de bladeren geel, oranje of oranjebruin gekleurd De eerste exemplaren werden als zaden door Engelse plant hunters meegenomen en hebben daarna hun weg over geheel Europa gevonden.
Koelreut is een boom die snel groeit, prachtig bloeit en bij ons meestal niet hoger en breder wordt dan 5 meter.

Het blad
Het blad is geveerd, ook wel samengesteld genoemd. Er verschijnen dus reeksen kleine blaadjes aan één bladsteel. Elk blaadje is op zich ook nog eens op een aparte manier gekarteld. Het blad ziet er derhalve zeer decoratief uit, wat in de herfst nog eens versterkt wordt door de fraaie, gele kleur. In het voorjaar hebben de knoppen en ook het blad bij het uitlopen een roodachtige kleur, die echter al snel naar lichtgroen verkleurt - soms voorzien van een grijzige waas.

De bloemen

Deze verschijnen voor een boom op een onverwacht moment:
in het midden van de zomer, soms zelfs nog wat later.
Grote pluimen met gele bloempjes zorgen voor een vrolijke noot op een moment waarop er verder niet al te veel meer in bloei staat, want in juli of augustus zijn er maar weinig bomen die bloeien.
Deze door weinigen verwachte bloei zorgt daarom voor een opvallend moment in de omgeving.
De gele bloemen worden opgevolgd door blaasvormige zaden, die dikwijls naar rood verkleuren en de plant daarom ook in het najaar nog een aantrekkelijk accent geven.

Historie rond het plantjaar van deze boom

Door Frans Assenberg

De eerste boom op deze site, de Koelreuteria paniculata’, is rond 1970 geplant aan het einde van de Floris de Vijfdelaan in de Westwijk in het grasveld tegenover de Dirk de Derdelaan.

Vlaardingen had in die tijd iets meer dan 79.000 inwoners en dat aantal nam nog steeds toe. Op milieugebied was er nog wel wat te winnen.

In april 1970 woedde er een felle brand in een partij kunstmeststoffen in een loods van de Eerste Nederlandse Coöperatieve Kunstmestfabriek, de bekende ENCK. De inwoners van Vlaardingen en andere omliggende gemeenten, werden per geluidswagen gewaarschuwd voor de mogelijkheid van giftige stoffen in de lucht. De brand werd bedwongen door de bedrijfsbrandweer en de Vlaardingse spuitgasten. Naar aanleiding van die brand vond tijdens een gemeenteraadsvergadering één van de eerste milieuacties in Vlaardingen plaats. Jack Tsang en Jos Noordhuizen hadden er toen voor gezorgd dat een flink aantal PSP-ers en leden van de kunstenaarsvereniging VL65 aanwezig waren. Vanaf de tribune werd ‘de orde verstoord’. Rob Prins sprong van de publieke tribune naar beneden en rende van microfoon naar microfoon achtervolgd door een prominente VVD-er. De ‘bijeenkomst’ werd op het politiebureau voortgezet.