GroenLinks is nog niet tevreden met de antwoorden van het college. Nieuwe schepen, ventilatoren en nog veel meer de oorzaak van alsmaar herrie? Is de vergunning gedegradeerd omdat de DCMR niet kan meten? Praat een DCMR medewerker over geluiden die er niet zijn en je toch hoort? Een fundamentele aanpak is gewenst om een eind te maken aan de geluidsoverlast voor omwonenden.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aan College van B&W van de Gemeente Vlaardingen
Vlaardingen, 12-11-2009
Betreft: Beantwoording Art. 36 vragen klachten Norfolkline
Geacht College,
Dank voor het antwoord op onze vragen van 7 oktober 2009 (zie bijlage onderaan) over de geluidshinder die de Norfolkline veroorzaakt.
De Norfolk bromt nog steeds door
Verschillende waarnemingen van meerdere bewoners geven dat aan. De maatregelen die de Norfolk Line zegt te hebben genomen zijn volgens ons dan ook onvoldoende.
De mogelijke schade voor leefklimaat en de volksgezondheid is u bekend.
Wij begrijpen dat de directie ook verontrust is over de ontstane overlast.
Enkele vervolgvragen artikel 36
De ‘nieuwe’ schepen “Maas Viking"en de ‘Humber Viking’.lijken de boosdoeners. De ‘Maas Viking’ en haar zusterschip de ‘Humber Viking’ zijn deze zomer in de vaart gekomen.
De hoogte van de schepen heeft waarschijnlijk een negatief effect. In uw reactie geeft u aan dat de hulpmotoren en de ventilatoren voor de overlast zorgen.
1. Bent u het met ons eens dat de Norfolk Line en haar moeder de Maersk Line bij de opdracht van de bouw rekening hadden moeten houden met de overlast veroorzakende hulpmotoren/ventilatoren in relatie tot de ligplaats nabij de Oostwijk? Kunt u via de DCMR er op aandringen dat Norfolk haar verantwoordelijkheid neemt en zo spoedig mogelijk een afdoende oplossing zoekt?
U schrijft: ‘Gezien de aard van het geluid is het moeilijk om met zekerheid te constateren dat het bedrijf de geluidsvoorschriften uit haar milieuvergunning overtreedt’.
2. Klopt het dat dit de waarde van de milieuvergunning degradeert? Handhaafbaarheid is immers een eerste voorwaarde voor een vergunning.
Naar onze mening zou de situatie aan boord van deze schepen, ‘Maas Viking’en ‘Humber Viking’, moeten worden bekeken. Geluidsmeting op diverse plaatsen op het schip zou licht kunnen werpen op de toelaatbare geluidsnormen.
3. Kunt u ons informeren of de DCMR dit soort metingen al heeft verricht?
Ongetwijfeld zal er een technische oplossing zijn. Bijvoorbeeld door adequate geluids-demping in het uitlaatsysteem.
4. Kunt u ons informeren of er aan dit soort technische oplossingen gedacht wordt?
Een onderzoekende bewoonster gaf ons de volgende informatie .
“Wanneer je naar www.titigti.com gaat, dan naar AIS scheepvaart, dan Rotterdam/Botlek aanklikken, zie je de Vulkaanhaven. Daar kun je zien welke schepen aangemeerd liggen. Het vervelende is echter dat schepen "iets" uit kunnen zetten waardoor ze niet meer zichtbaar zijn.”
“Zo hoorde ik zojuist weer het bromgeluid, ik keek op die site en zag dat de ‘Maas Viking’ aangemeerd was. 10 minuten later was het schip verdwenen. Het geluid echter niet! Ra, ra, zo snel kan een schip zich echt niet verplaatsen.”
5. Wellicht kunt u ons informeren over deze vreemde onduidelijkheid?
U schrijft ons dat u de directie van de Norfolkline gaat benaderen over de walstroom optie en de mogelijke subsidiemogelijkheden.
6. Wilt u ons op de hoogte houden van de reactie van Norfolk op deze suggestie?
Tot slot. In een ingezonden brief in het AD van 12 november lezen we dat de burgemeester niet reageert op brieven en e-mails van bewoners en dat een DCMR medewerker verwijst naar een GGD artikel over ‘geluiden die er niet zijn, maar je wel hoort’.
7. College klopt dat?
In afwachting van uw antwoord verblijven wij,
hoogachtend,
De gemeenteraadsfractie van GroenLinks,
Jack Tsang,
Kees Borsboom,
Corrie Kortleven.