Op Pad: Familiedag GroenLinks Vlaardingen 2006

Fietsend door Midden-Delfland naar onvermoede plaatsen...

Verzameld werd in Vlaardings middel-punt: de Markt - bij het stadhuis, de grote kerk en hetmonument. Onder leiding van lange-afstands fietser Rob van Herwaarden gingen zestien leden om even voor tweeën van start voor een rondje Midden-Delfland.Bijna iedereen had zich in het bekende gele ‘wegwerkersvest’ gehesen met de kreet "GroenLinks zichtbaar beter". Vrolijk zwaaiend reden we op het Veerplein de PvdA-leden voorbij die daar met een kraam stonden en ons pestend vroegen of dit nu álle Vlaardingse GroenLinks-leden waren. We fietsten langs de Vlaardingse Vaart naar Schipluiden, waarbij een enkel lid, in navolging van eerder Frans Assenberg, bijna in de Vaart verdween. ’t Pad is soms ook wel erg smal. Volgens een bozige wandelmevrouw is het pad ook niet voor fietsers bedoeld. In Schipluiden bezochten we museum Het Tramstation. Dit voormalige halte-gebouw van de Westlandsche Stroom-tramweg Maatschappij was in gebruik van 1912 tot 1968. Daar werden we door enthousiaste vrijwilligers van de Historische Vereniging Oud-Schipluiden voorge-licht over de stoomtramweg en over Kasteel Keenenburg dat in Schipluiden heeft gestaan. Keenenburg was een woonburg uit het begin van de vijftiende eeuw en heeft bekende hoofdbewoners gehad, zoals Otto van Egmond (1522-1586) die lid was van de Staten van Holland en adviseur van Willem van Oranje.Daarna ging de fietstocht verder, over de schitterende oude spoorbrug, richting Maasland door het mooie open landschap van Midden Delfland. Om kwart voor vier kwamen we aan bij Museum De Schilpen, een oude boerderij met enkele fraaie stijlkamers, een melkkelder, een keuken en een gereedschappenzolder en een winkelnering uit begin 1900, waar de bezoekers nu nog Oudhollands snoep kunnen kopen. Pas om vier uur zou het café naast 'De Schilpen' opengaan zodat we onze koffie- en bier- behoeftes nog maar even uitstelden tot na het museumbezoek. De rondgang door het museum riep bij het zien van oude bedsteden, huishoudelijke gebruiksvoorwerpen, speelgoed, een harmonium en nog veel meer veel reacties van herkenning op. "O ja, dat hadden wij vroeger thuis ook", "Mijn opa...", "als kind...". Fractielid Kees Borsboom leende zich voor een foto op een ouderwets privaat, waar hij liet zien dat ook in vroeger tijden GroenLinks al zichtbaar beter was. Het is bewonderenswaardig hoe aansprekend en met hoeveel liefde ook in dit leuke streekmuseum de collectie helemaal door vrijwilligers wordt beheerd en tentoongesteld.De consumpties na afloop van het museumbezoek smaakten ons best. Diverse puntzakken met Oudhollands snoep gingen de kring rond en ook het bier smaakte best. We hadden het de hele middag droog gehouden. Toen we weer richting Vlaardingen reden begon het echter flink te plenzen. Even na vijven bereikten we de NIVON-boerderij na een plezierige middag met het bezoek aan twee aardige streekmusea zo dichtbij en voor de meesten van ons toch onbekend.Rob van Herwaarden