Onlangs verscheen in het blad Cobouw het bericht dat het door de commissie Tunnelveiligheid uitgebrachte advies door minister Eurlings genegeerd wordt. GroenLinks had al eerder opmerkingen gemaakt inzake de uitbreiding van het aantal rijstroken. De deskundigen nu dus ook. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

DEN HAAG - Rijkswaterstaat slaat een advies van de Commissie Tunnelveiligheid in de wind. De dienst heeft een nieuw ontwerp voor een tunnel in de A4 Midden-Delfland gemaakt dat niet aan de veiligheidseisen voldoet. Toch drukt Rijkswaterstaat het nieuwe ontwerp erdoor.

Zoveel is op te maken uit correspondentie tussen de projectleiding van Rijkswaterstaat en de Commissie Tunnelveiligheid die is toegevoegd aan het Ontwerp Tracébesluit (OTB) A4 Delft-Schiedam. In het OTB presenteert Rijkswaterstaat een nieuw ontwerp voor de geplande landtunnel bij het Kethelplein. Waar in de uit 2009 stammende Trajectnota/MER nog sprake is van een tunnel met vier buizen met daarin elk twee rijstroken, staat in het OTB een tunnel met twee buizen met elk vier rijstroken. Rijkswaterstaat beargumenteert de keuze voor een ander tunnelontwerp met nader onderzoek naar verkeersintensiteit op het nieuwe stuk snelweg. De dienst is erachter gekomen dat het eerdere ontwerp tot ernstige files zal leiden.

Funest
De Commissie Tunnelveiligheid onderkent het fileprobleem, maar veegt de vloer aan met het nieuwe ontwerp. Zo is dat nooit met de omliggende gemeenten en veiligheidsdiensten afgestemd. Dat is volgens de commissie funest voor het draagvlak van de toch al veelbesproken A4 Midden-Delfland. Volgens de commissie bestaat de kans dat de tunnel tijdens de bouwfase alsnog moet worden aangepast, waardoor de kosten zullen oplopen. Ook acht de commissie een tunnelvariant met twee keer vier rijstroken per buis minder veilig dan een variant met tunnelbuizen met minder rijstroken. Vooral omdat gebruikers minder goed kunnen vluchten bij ongelukken of brand en hulpdiensten langer onderweg zijn. Rijkwaterstaat legt de kritiek naast zich neer. Volgens de dienst ontbreekt de ruimte om meer dan twee tunnelbuizen te bouwen. De dienst schrijft in het OTB dat "eventuele extra maatregelen in het bouwplan worden opgenomen". Op 23 september maakt minister Eurlings het definitieve tracébesluit bekend.

Armand Landman

Bron: www.cobouw.nl