Vooraf aan het werkbezoek van de gemeenteraad aan de Stadsgehoorzaal BV 5 maart a.s. doet GroenLinks fractievoorzitter Jack Tsang alvast een aantal suggesties aan directeur Sandra Bruinsma met de intentie: Maak gebruik van de mogelijkheden, laat ook de maatschappelijke kassa rinkelen, en: meer gebruikers doet de kosten dalen.

-----------------------------------------------------------------

Aan:  Sandra Bruinsma
         Directeur Stadsgehoorzaal

Betreft: Lege stoelen, lege zalen

Vlaardingen, 21 februari 2009

Geachte mevrouw Bruinsma, beste Sandra,

Lege stoelen, elk theater heeft ze.
Moeten ze gevuld worden met betalende bezoekers? Ja, dat is  een streven van elke theaterdirecteur.
Is de inzet van het fenomeen lege stoelen ook een marketing instrument? Ja, natuurlijk.
Noemen we hieronder ook nog maar gelijk de kwestie van 'lege zalen'.

We komen donderdag 5 maart op werkbezoek bij de Stadsgehoorzaal.
Ik maak van deze gelegenheid gebruik om positief mee te denken. Ik heb deze ideeën als eens her en der besproken, wellicht zelfs met jou.
Uiteraard niet door 'op jullie stoel te gaan zitten', maar als volksvertegenwoordigers, die via het college de enige aandeelhouders van de Stadsgehoorzaal zijn, hebben wij uiteraard recht van spreken. Zeker als we op 5 maart op een lege stoel gaan zitten.

Eerst onze complimenten over de cijfers tot nog toe. Je blijft binnen de begroting en hebt meer bezoekers dan tot nog toe gezien de voorlopige cijfers. Het loopt goed maar het kan nog beter.
Waarbij aangetekend dat jullie ook nog wel wat   aan effecten van de komende kredietcrisis kunnen verwachten.

Lege stoelen, lege zalen
Bij de besteding van de bedrijfsmiddelen doet zich altijd de optimalisatievraag voor.
In de ziekenhuissfeer zien we nu langzaam steeds de vraag gesteld worden: Als we wachttijden hebben voor operaties waarom gebruiken we dan niet meer onze dure operatiekamers in het weekend of ’s avonds? Je moet de rekenmachine wel bij de hand houden om zowel de euro’s als de maatschappelijke voor- en nadelen goed af te wegen.
Vertaald naar de Stadsgehoorzaal: een lege stoel en een lege zaal kosten geld; een volle stoel en een volle zaal levert soms*)  een batig saldo op.
In ieder geval levert het een batig maarschappelijk saldo op.
Als je het vullen van lege stoelen en zalen bovendien als marketingkosten ziet wordt het helemaal feest.
Wij zouden graag willen dat je die rekensom omzet in nog meer acties.
De fractie van GroenLinks ondersteund van harte jullie pogingen.

Om dat maar concreter te maken een paar suggesties.

1. Je hebt al een Beter-laat-dan-nooit pas voor jongeren. (Weten alle scholen/onderwijsinstellingen dat, doen ze er iets mee?) Prima, het mes snijdt aan twee kanten: scholieren/studenten, of andere doelgroepen die je meer naar de stadsgehoorzaal wilt halen, kunnen tegen een goedkoop tarief een niet uitverkochte voorstelling bezoeken.
Suggestie: via een sms melding/e-mail bericht kunnen jongeren een bericht krijgen. Een super 'last minute aanbieding' zelfs lager dan € 7.50 haalt jongeren binnen. Je BLDN-pas staat overigens (nog) niet direct op je website bij 'prijzen'’.

2. Ga in overleg met de onderwijs en andere instellingen om per voorstelling, waarvan je verwacht dat er lege stoelen zijn, tegen een zeer gereduceerd tarief of zelfs gratis een beperkt aantal kaartjes te verstrekken. Een tiental kaarten per voorstelling creëert voor een onderwijsinstelling de gelegenheid daar iets creatiefs mee te doen. De zaal blijft ondertussen toch gevuld met een gemêleerd publiek. Hiermee wordt tegelijk voor jongeren de drempel om de Stadsgehoorzaal te bezoeken verlaagd.

3. Wat betreft lege zalen buiten het seizoen: Ga in overleg met de amateurgezelschappen, culturele instellingen**) en/of semi- professionele gezelschappen/musici etc. om tegen een gereduceerd tarief ‘buiten het seizoen’ in de grote of kleine zaal reserveringen te maken. Je kunt dan denken aan een kostprijs voor de inzet van personeel, verwarming etc. De vaste kosten, die de huurprijs natuurlijk zwaar belasten, blijven dan buiten beschouwing. Is goed voor volle zalen en heeft een hoog Vlaardings gehalte. Mag trouwens wat ons betreft ook voor Schiedamse of Maassluise gezelschappen/musici.

Deze gedachten zijn allemaal voorbeelden van optimalisatie van je bedrijfsmiddelen. Goed gekoppeld  aan de marketing activiteiten levert het op termijn veel extra’s op in de bezettingsgraad van de reguliere voorstellingen.
Als het gaat om doelgroepen dan zijn wat ons betreft jongeren natuurlijk de meest voor de hand liggende groep.

Mensen met een kleine portemonnee
Komende jaren zal daarnaast ongetwijfeld de nood bij mensen met een kleine portemonnee toenemen.
Ongetwijfeld wat ingewikkelder, maar denk eens na of je niet een organisatie kan vinden die zich bezig houdt met het ondersteunen van mensen die het financieel en/of qua sociaal contact echt slecht hebben. Ik noem De Groene Luiken als voorbeeld, en ook mensen met bijstand en chronisch zieken. Ook hun organisaties zullen zijn daar zeker ook voor in zijn. Wat is er mooier dan die mensen een lege stoel/plek te geven?

Mantelzorgers
Als je binnenkort weer met het college overlegt, zou ik ze ook voorstellen het budget mantelzorgers/vrijwilligers aan te spreken om bij jou voor een (maat)schappelijk prijsje kaarten in te kopen. Er wordt plaatselijk en landelijk nogal wat geïnvesteerd om mantelzorgers te honoreren.

Start
Begin eens met tien á twintig lege stoelen per voorstelling te vullen. De maatschappelijke kassa gaat rinkelen Sandra.

Graag je reactie.

Met vriendelijke groet,

Namens de fractie van GroenLinks,
Jack Tsang.

cc: College, Raad

*)   Ik weet het, niet altijd: bij sommige supersterren leg je er geld bij.
**) Bijv. Balletscholen, vrije academie en muziekschool.