GroenLinks Vlaardingen ondersteunt de actie van de FNV en andere Europese vakbonden om de marktwerking niet te ver te laten doorslaan. Lees hier hun oproep.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wij vinden dat de marktwerking in de publieke diensten te ver doorslaat. Vindt u dat ook? Zet dan uw handtekening onder de petitie van de Europese vakbonden. Die roepen de Europese Commissie op zich te bezinnen op marktwerking. De FNV steunt deze oproep. Want marktwerking kan rampzalige gevolgen hebben voor werknemers. Daar kunnen de ontslagen thuiszorgmedewerkers, of buschauffeurs in het streekvervoer over meepraten. De gevolgen van een economie die draait om vraag en aanbod moeten eerst nader worden onderzocht. Dus: Time-out voor de marktwerking!

Net als in andere Europese landen heeft marktwerking in Nederland een grote vlucht genomen. Door concurrentie zou de kwaliteit van de dienstverlening verbeteren en de prijs dalen. In de praktijk is het vrijgeven van de markt vooral winstgevend voor de bedrijven en hun aandeelhouders. En vaak ongunstig voor werknemers. Dat hebben we in verschillende sectoren al gezien. En nu staat het introduceren van marktwerking in het onderwijs en in de gezondheidszorg hoog op de agenda van de politici.

De FNV en de andere vakbonden in Europa voeren daarom samen actie. De Europese vakbonden eisen dat de Europese Commissie de diensten die van algemeen belang zijn, beschermt. Bij publieke dienstverlening moet je kwaliteit en toegankelijkheid garanderen aan alle burgers. Het is hoog tijd dat Europa met andere oplossingen voor de dag komt!

Dit zijn de eisen die de Europese vakbonden aan de Europese Commissie stellen:

• Maak een Europese richtlijn voor behoud van kwaliteit en toegankelijkheid van diensten van algemeen belang (denk aan vervoer, zorg, onderwijs);

• Versterk de publieke dienstverlening om zo de grondrechten van burgers te beschermen;

• Zorg voor meer rechtszekerheid om de duurzame ontwikkeling van publieke dienstverlening mogelijk te maken;

• Geef publieke diensten een stevige rechtspositie om ze te beschermen tegen de invloeden van de nieuwe economische vrijheden zoals marktwerking.

De Europese bonden willen via deze internetactie één miljoen handtekeningen van Europeanen verzamelen.
Doe mee en teken (Nb. url is verwijderd want niet meer actief) de petitie vandaag nog!