Donderdagavond 19 april werd in de vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Milieu het vervolgdebat over de Blankenburgtunnel gehouden. Aanwezig waren de commissie-leden, d.w.z. Tweede Kamerleden, van vrijwel elke fractie iemand. GroenLinks’ Ineke van Gent stelde prima vragen en opmerkingen. Alert, fel. Op de tribune zo’n 50 mensen uit Vlaardingen, waaronder het voltallige College van B&W en veel raadsleden, waaronder de complete GroenLinks-fractie.
Voor onderstaand wat gedetailleerder verslag baseren we ons op wat de onvolprezen Susanne Kuijpers van de Milieufederatie Zuid-Holland maakte.
Belangrijkste uitkomsten
- Waar het CDA tijdens twee weken geleden in de commissie nog sprak over het alleen acceptabel zijn van een Blankenburgtunnel bij volledige ondertunneling tot aan de A20, ging het nu opeens over maximale ondertunneling. Dat zou dus niet meer zijn dan het stukje tussen de spoorlijn en de Zuidbuurt waar de minister de vorige keer ook al over sprak. De oppositie hakte hier natuurlijk flink op in en liet duidelijk merken dat we hier blij gemaakt waren met een dooie mus. Tijdens de beantwoording door de minister, gaf zij aan dat de maximale ondertunneling in plaats van 600 meter misschien wel 630 of 650 meter zou bedragen.....
- Arie Slob [CU] had een stevig pleidooi om nog een maand de tijd te nemen om nog eens goed naar de boortunnel te kijken en hier met belanghebbenden, deskundigen, eigenaren van de leidingen die op de Zuidoever liggen etc. te praten om echt goed na te gaan of de boortunnel toch geen haalbare optie zou zijn. De minister gaf aan dat zij dit niet zinvol vindt omdat er al goed genoeg naar de boortunnel gekeken is en langer erop doorgaan geen andere conclusie zou opleveren dan nu al door het ministerie getrokken is (‘boortunnel kan niet’).
- Met name de PVV zat nog wat te klagen over de tol voor vrachtverkeer. Zij willen dat de minister met het Havenbedrijf en bedrijfsleven gaat praten over financiering van hun kant vooraf zodat tol voor vrachtverkeer niet meer nodig zou zijn. De minister gaat nog wel in gesprek met havenbedrijf etc., maar het is niet waarschijnlijk dat zij opeens nog een zak met geld gaan bijdragen. Charlie “Asfalt” Aptroot [VVD] gaf nog aan dat hij het onbehoorlijk vond dat het Havenbedrijf jaren geleden geld had toegezegd als de NWO er voor 2020 zou liggen (wat leidde tot de motie Aptroot-Koopmans tbv het naar voren halen van de NWO als prioritair project), maar later die keutel weer heeft ingetrokken.
- Op verzoeken van de PvdA en GL zegde de minister nog te om het verkeersrapport naar de Tweede Kamer te sturen en een (technische) onderbouwing te geven waarom ondertunneling van meer dan 600 meter niet nodig was.
Al met al dus een zeer teleurstellende uitkomst van het debat: een meerderheid van de TK zal akkoord gaan met de Blankenburgtunnel; ook vindt een meerderheid een ondertunneling van maximaal 600-650 meter voldoende en de minister is niet bereid de boortunnel nog een kans te geven.
Sander de Rouwe [CDA] zal misschien teleurgesteld zijn dat wij niet staan te juichen dat hij er een extra stukje ondertunneling uit heeft weten te slepen, maar het netto resultaat is nu eenmaal dat er naast die 650 meter waar het landschap behouden blijft, wel circa 2 km natuur, landschap en recreatie verloren gaan. Netto is dit dus gewoon groot verlies. Een verlies van waardevolle zaken zoals het cultuurhistorisch landschap dat op geen enkele manier te compenseren is en dus voor altijd verloren is. Zeker omdat bekend is dat de Blankenburgtunnel ook verkeerskundig gezien helemaal geen oplossing is, blijft dit resultaat ontzettend zuur.
Na de vergadering stonden de gezichten van de Vlaardingers allerminst vrolijk.
Ofschoon Corrie Kortleven.... die dacht kennelijk aan iets anders
Vlaardings GroenLinks raadslid Hermine Koning na afloop in gesprek met Anja Hazekamp [PvdD]
Vlaardings wethouder Jan Robberegt (GroenLinks) ook niet blij - "Kom, we halen gauw een biertje..."
Het definitieve resultaat zal duidelijk worden na stemmingen in de Tweede Kamer zelf.
Wanneer dat zal zijn is nog niet bekend. Dat de Blankenburgtunnel er komt valt gezien de standpunten van VVD, CDA en PVV te vrezen. Van de gehele ondertunneling, waarvan De Rouwe [CDA] twee weken geleden suggereerde die beslist te willen, komt niets terecht. De Rietputten zullen worden verwoest. Verplaatsing naar elders, zoals de minister zei van plan te zijn, moet als ’n praktisch onhaalbare kaart worden bestempeld. De tunnel komt ver vóór de A20 weer naar boven en vernielt ook daar wat er is.
Zie het plattegrondje (bijlage) dat de minister onlangs aan de kamer zond.
Al met al bedroevend...!