Tijdens de Raad van 29 november is een motie van GroenLinks en de VVD aangenomen om de helft van de voeding op het stadhuis vegetarisch te maken. Voortaan zullen bij alle evenementen en bijeenkomsten van de gemeente voor de helft van de hapjes vegetarisch zijn. Een (krappe) meerderheid van de gemeenteraad stemde in met het voorstel.

Indiener Neill Voorburg toont zich zeer verheugd:

Door het aannemen van deze motie gaat de gemeente mee in maatschappelijke ontwikkelingen en toont zich bewust van de invloed die de consumptie van dierlijke eiwitten heeft op het milieu en dierenwelzijn. Daarnaast wordt echte keuzevrijheid geboden, voor iedereen.”

Hier de uitgesproken tekst:

Dank voorzitter,

Deze dierendagmotie is voor het eerst ingediend op 4 oktober, maar kwam omwille van de tijd niet meer aan bod. Gelukkig is het voor GroenLinks altijd dieren dag, dus is vandaag 29 november ook prima :-)

De beschaving van een samenleving valt af te meten aan de wijze waarop ze omgaat met dieren.”

Voorzitter, raadsleden en publiek,

Ik heb 3 redenen voor het indienen van deze motie:

1. Dierenleed en duurzaamheid
In Nederland doden we meer dan 1200 dieren per minuut, bijna 640 miljoen dieren per jaar. In de tijd dat deze toelichting duurt zijn er zo’n 6000 dieren gedood, voor consumptie. Veel van deze dieren leven in erbarmelijke omstandigheden, er is sprake van ontzettend veel dierenleed.
Om al deze dieren te voeren worden in o.a. Zuid-Amerika duizenden hectare regenwoud gekapt voor landbouw grond, zodat er soja wordt verbouwd die als basis dient voor veevoer. 10 kilo soja voor 1 kilo vlees. Dit wordt vervolgens per schip naar NL vervoerd (we hebben allemaal de smerige stookolie waarop gevaren wordt in de Waterweg zien liggen). Nederland is inmiddels de grootste soja importeur van Europa, die 640 miljoen dieren eten een hoop.
Door minder vlees te gebruiken verminderen we de uitstoot van CO2; zowel door mindere uitstoot van de dieren zelf als door de gevolgen van ontbossing en vervoer. We hebben als gemeente duurzaamheidsdoelstellingen, verantwoorde voeding is daar wat GroenLinks betreft onderdeel van.

2. Gezondheid
Afgelopen vrijdag nog presenteerde staatsecretaris Blokhuis van de Christen Unie het nationaal preventieakkoord. Hierin wordt ruim aandacht besteed aan gezondere en gevarieerde voeding. Op scholen, in sportkantines, in ziekenhuizen en zelf pretparken moet gezondere, gevarieerde voeding worden aangeboden. Vlaardingen heeft al jaren de ambitie om bij onze jeugd, onze kinderen een gezonde levensstijl te stimuleren. We besteden hierin ook aandacht voor gezonde en gevarieerde voeding: We zijn een JOGG (Jongeren op gezond gewicht) gemeente. Echter bij evenementen op het stadhuis zelf doen we daar niet aan mee... hoogste tijd om daad bij het woord te voegen.

3. Keuzemogelijkheden
Met deze motie vergroten we de keuzevrijheid, we bieden immers gevarieerdere voeding aan. Het is natuurlijk ook niet zo dat mensen die vlees eten, alleen maar vlees eten. Ik neem aan dat u allen naast uw kipfilet ook rijst, aardappelen, groente en fruit eet. Waarom is het zo dat bij bv. een nieuwjaarsreceptie van de gemeente bijna alle (of 90%) hapjes en broodjes vlees moeten bevatten? Het wel of niet eten van vlees zou een keuze koeten zijn.

We maken gebruik van de voorbeeldfunctie van de gemeente en dragen dit actief uit: Minder vlees eten is uiteindelijk goed voor zowel mens, dier als milieu.

Beste mensen, ik sta hier vanavond niet om de bitterbal te verwijderen, ik sta hier vanavond om de kaassoufle, de bamihap en de fallafel toe te voegen!