VLAARDINGEN - Wethouder van cultuur Ben van der Velde heeft vanmorgen officieel de eerste Vlaardingse Poëziebak onthuld. Hij gaf daarmee direct het startsein voor de Landelijke Gedichtendag in Vlaardingen, die ook een expositie en de Landelijke Gedichtenwedstrijd behelst. Vanaf volgende week worden alle openbare prullenbakken in Vlaardingen bestickerd met in totaal 20 verschillende dichtregels.

Voor velen is het een droom, voor sommigen wordt het binnenkort waarheid: hun eigen tekst prominent in de openbare ruimte. Op een deel van de bijna 500 Vlaardingse prullenbakken welteverstaan. Stichting Landelijke Gedichtendag zocht in opdracht van de Gemeente Vlaardingen naar mensen die in één regel een korte schets van (een deel van) hun stad kunnen neerzetten. Dat mocht kritisch zijn, maar ook poëtisch. Er kwamen er tientallen binnen, zoals: "Dump hier uw overgewicht", "Wij ademen blijmoedig voort, onder de rook van Europoort", "Rotterdam is een mooie buitenwijk van Vlaardingen" en "Ook na sluitingstijd kun je je rommel kwijt".

Het idee om prullenbakken te 'pimpen' komt van wethouder Ben van der Velde. Hij vindt het belangrijk dat kunst in de openbare ruimte op een zo laagdrempelige mogelijke manier wordt gepresenteerd. De Stichting Landelijke Gedichtendag onderschrijft deze gedachte: "Poëzie moet terug aan het volk. Het is niet alleen bedoeld voor kleine clubjes die op zondagmiddag gezellig met een High Tea elkaars gedichten lezen. Dat is niet rot bedoeld, maar poëzie hoort wat ons betreft gewoon op straat. Wat dat betreft sluiten de doelstellingen van onze stichting en de gemeente naadloos op elkaar aan," aldus secretaris Look J. Boden.