Tijdens de raadsvergadering van donderdag 7 maart diende GroenLinks, gesteund door zeven andere partijen, een motie in waarin de raad wordt gevraagd zich uit te spreken vóór een groene Broekpolder. De motie werd unaniem aangenomen. “Met het unaniem aannemen van deze motie onderstreept de politiek het belang en unieke karakter van de Broekpolder. Een kaalslag en woningbouw zijn hiermee absoluut uit den boze”, aldus Neill Voorburg.

De Broekpolder moet groen blijven!

De afgelopen weken is er veel reuring in de stad ontstaan omtrent het mogelijke saneren van de Broekpolder. Want, waar gaan we dan precies saneren en hoe? En leidt dit dan niet tot een kaalslag of zelfs woningbouw? GroenLinks heeft veel reacties van Vlaardingers mogen ontvangen. Van bezorgdheid en ongeloof tot praktische vragen en strijdlust. De reacties maken een ding vooral duidelijk: Vlaardingers hebben de Broekpolder in hun hart gesloten.

Een duidelijk standpunt in deze van de gemeenteraad, in zijn rol als volksvertegenwoordiging, is dan ook nodig. Een duidelijk standpunt naar de inwoners van Vlaardingen, een standpunt waaraan de politiek gehouden mag worden. De Broekpolder is namelijk een belangrijk onderdeel van onze identiteit als stad, als Vlaardingen. Uniek en waardevol zo midden in de randstad. Hij blijft dus groen!

Motie

GroenLinks raadslid Neill Voorburg diende tijdens de raadsvergadering van donderdag 7 maart 2019, gesteund door zeven andere partijen, een motie in waarin de raad wordt gevraagd zich uit te spreken vóór een groene Broekpolder. De kern van de motie is als volgt:

• De Broekpolder moet groen blijven;
  • Er worden geen woningen gebouwd in de Broekpolder;
  • Sanering gebeurt stapje voor stapje, alléén op die plaatsen waar dit nodig is en er wordt direct herplant.

Met het aannemen van deze motie ondersteunen we de Federatie Broekpolder, inwoners van Vlaardingen en vinden aansluiting met het standpunt van het college. Gezamenlijk staan we namelijk sterk voor een groene Broekpolder. GroenLinks is dan ook zeer verheugd dat de motie kon rekenen op de voltallig steun van de raad. En sterk signaal, welke volgens ons ook een belofte inhoudt.

Woningbouw

Het belang van deze motie werd nog eens onderstreept tijdens een eerdere discussie gedurende de raadsvergadering omtrent de woonvisie. Daarin werd de Broekpolder door een aantal partijen toch weer in verband gebracht met woningbouw. Bovenop de huidige planningscijfers van het Actieplan Wonen moeten er namelijk 2.000 nieuwe woningen extra worden gebouwd. Daarbij werd er door verschillende partijen aangeven vooral in het midden en duurdere segment te willen bouwen. Volgens GroenLinks is groen juist een reden voor deze en andere mensen om zich in een stad te vestigen. Groen voegt waarde toe aan Vlaardingen, het maakt de aantrekkelijk. Zeker in de toekomst zal een gezonde en groene omgeving steeds belangrijker worden. Willen we mensen binden aan onze stad zullen we groen niet langer als een sluitpost moeten zien, maar juist als waarde.

De Broekpolder gebruiken als motivatie om vooral minder sociale huurwoningen te realiseren is volgens GroenLinks niet terecht. Er zijn betere opties voor nieuwbouw, zoals de herstructurering van bedrijfsterrein en leegstaande winkelpanden.