Zwerfvuil, zoals blikjes, flesjes fastfood afval, mondkapjes, sigarettenpeuken en snoeppapiertjes, hoort niet onze stad (of waar dan ook)! Tóch komen we het altijd maar weer tegen. Het zorgt voor ergernis en is slecht voor natuur, mens en dier!
Als GroenLinks Vlaardingen supporten wij dan ook initiatieven tegen zwerfvuil
zoals de verschillende Buurtbezems in de wijken Ambacht, Westwijk, Centrum en de Oostwijk. Want minder zwerfvuil zorgt voor een plezierige leefomgeving.
Genoeg redenen voor
een aantal vrijwilligers van GroenLinks Vlaardingen om zaterdag 11 december mee te doen met de Buurtbezem Oostwijk.

De buurtbezem Oostwijk is in 2020 mede opgericht door (kandidaat) raadslid Esther van Wieringen. Inmiddels heeft de Buurtbezem Oostwijk een vast clubje op de tweede zaterdag van de maand én medebezemers die hun eigen straat schoon houden.

Het startpunt van de Buurtbezem Oostwijk is de Windwijzer, waar wij die dag hartelijk werden ontvangen met koffie en thee. Na een korte briefing gingen we in tweetallen met grijpers, vuilniszakken en handschoenen van de Gemeente Vlaardingen de wijk in. Elk tweetal krijgt een deel van de wijk toegewezen, zodat elke maand afval dat op straat belandt in de buurt wordt opgeruimd.

[tekst gaat door onder de foto's]

Wijkbewoners vegen samen met de buurtbezem – 11 december 2021

Tijdens de buurtbezem kwamen we vooral weggegooid of achtergelaten blikjes, petflesjes, en afval van fastfood ketens tegen.
De Buurtbezem kent een paar zwakke plekken in de wijk waar zwerfafval ligt wat niet in de afvalbak terecht komt en waar zakken naast de afvalcontainer worden gezet. Deze plekken krijgen elke maand aandacht van de buurtbezem.