Een bizar misverstand: een bushalte die er staat.... en toch niet.
Deze week belde TV Rijnmond me. Ze gingen een reportage maken over de bushalte die op de Dr. Wiardi Beckmansingel nog steeds pal naast de zebra bij basisschool De Westwijzer staat en vroegen me om het telefoonnummer van SP-raadslid Alke van Marsbergen. Alke stelde in de raad tot twee keer toe vragen over de gevaarlijke situatie die daar is ontstaan door het verplaatsen van het zebrapad en het handhaven van de bushalte.
Voor ik er zelf naartoe ging nog even met verkeerswethouder Ben van der Velde gebeld: "Hoe is de stand van zaken, Ben?"
"De bushalte is verplaatst! Direct na de vraag van Alke is er actie ondernomen."
Aangekomen opnieuw gebeld met Ben: "De bushalte staat er nog!"
"Kan niet." "Toch wel, ik kan hem zien en aanraken en ik kan zelfs ín het bushokje gaan staan."
Fred Swaneveld, de adjunct-directeur van De Westwijzer, heeft dit wonder nader toegelicht. De plek waar de bus tegenwoordig stopt is inderdaad al enige tijd verplaatst. De bus stopt tegenwoordig in een invoegstrook op vijftien meter afstand van de oorspronkelijke halteplaats en vormt dus niet langer een groot gevaar voor de bij de zebra overstekende kinderen.
Maar RET haltepaal en -bushokje staan vreemd genoeg nog steeds op hun oude plek te stralen in de winterzon. Natuurlijk een uiterst vreemd en verwarrend geheel! Kom op RET: wèg met die haltepaal! Verplaatsen dus die halte!
De verplaatsing van het zebrapad is gelukkig wel goed uitgevoerd. Het pad ligt op precies dezelfde plek als waar wij er eentje hadden uitgerold tijdens een ondersteunende GroenLinks actie op 27 februari in 2006.
Het andere knelpunt waar we op die dag aandacht voor vroegen was de bushalte.
Het Octopus Veiligheidsplan (zie onder) is hiermee voor 90% uitgevoerd.
Zelfs de halte is verplaatst….. Of toch niet?
Nu ik op de plek zelf ben zie ik dat de bus nog steeds stopt op een verkeerskundig gevaarlijke plek, namelijk vlakbij het kruispunt. Ons idee was dat de bushalte richting Albert Heijn verplaatst zou worden.
De gedachte van Alke Marsbergen om desnoods de zebra te verplaatsen is natuurlijk niet aan de orde. Die ligt waar hij logischerwijs liggen moet: precies op dié plek waar de kinderen na schooltijd de gevaarlijke Dr. Wiardi Beckmansingel oversteken. Overigens helpen ouders en personeel ‘s morgens vroeg in felgekleurde oranje veiligheidshesjes de kinderen oversteken. 't Komt niet veel voor dat medewerkers die rol op zich nemen. Een compliment waard!
Nog meer veiligheid van schoolgaande kinderen
Gisteravond was ik met Corrie Kortleven op bezoek bij basisschool Het Palet in het centrum.
De onveiligheid rond deze school is vergelijkbaar, maar zeker ook verschillend. Het laden en lossen van de supermarkt gaat de hele dag door, hiervoor moeten de grote auto’s veel manoeuvreren en gebruiken daarvoor de stoep van de school. In de ochtenduren is er ook veel (bevoorradings)verkeer voor de winkels in de Hoogstraat. De uitrit van de parkeergarage is direct voor de ingang van de school, en dan ligt de school ook nog eens op de aanvliegroute voor het centrum via Gedempte Biersloot. Ouders en leerkrachten hebben inmiddels een goede analyse gemaakt en gaan nu, samen met de afdeling Verkeer van de gemeente Vlaardingen, naar oplossingen zoeken. Óp naar de volgende stap dus.
Jack Tsang.
-----------------------------------------------------------------------------
Het Octopusplan is een school/verkeersveiligheidsplan dat in België groots is aangepakt. Octopus is een samenwerkingsverband tussen school, politie, leerlingen, ouders en buurt, gericht op een bewust, kindvriendelijk verkeersgedrag van weggebruikers. Het is daar inmiddels een bekend fenomeen.
De schoolzone bij De Westwijzer in de Vlaardingse Westwijk is de eerste schoolzone in Nederland die volgens het Octopusconcept is ontwikkeld – zie ook het bericht hierover op de website van de gemeente Vlaardingen.