Naar aanleiding van een krantenartikel in het AD en gegeven de actuele situatie met de Mexicaanse griep en de te verwachten stroom patiënten steldde GroenLinks de Centrale Huisartsenpost enkele vragen. In een reactie laat directeur Connie A. Slob - de Bruin ons weten: de Centrale Huisartsen Post heeft een draaiboek Grieppandemie klaar liggen en is in nauw overleg met gemeenten, GGD en Ghor. Extra artsen worden ingehuurd.

Hieronder haar reactie (in vette tekst) ingeweven in onze brief, gevolgd door een slotreactie. Meer info kan gevonden kan worden op de website van de CHP: www.huisartsenpost-nwn.nl.

 
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 
Aan Centrale Huisartsen Post Nieuwe Waterweg Noord
Het Vlietlandplein 2
3118 JH Schiedam

Vlaardingen, 10 november 2009

 
Betreft: artikel AD 9 november 2009

 
Geachte Centrale Huisartsenpost,

Wij lezen in het AD van 9 november 2009 een artikel met als kop “Vader door lint in huisartsenpost na trage hulp voor doodzieke baby”. In de tekst staat dat de baliemedewerkster meldde dat er slechts één huisarts beschikbaar was. Volgens een getuige begon het kind over te geven en bloed te spugen en zakte weg.

Het was volgens de getuige duidelijk dat er niet adequaat ingespeeld werd op deze situatie.

Dit roept bij ons de volgende vragen op:

Kunt u ons bevestigen dat het artikel in het AD de werkelijkheid weergeeft?

Reactie: Het artikel in het AD geeft deels de werkelijkheid weer.
Het is niet waar dat deze mensen lang hebben moeten wachten.

Zo ja, is hier sprake van een incident of is het regelmatig zo dat de huisartsenpost onvoldoende bezet is?

Reactie: De huisartsenpost was niet echt onvoldoende bezet, het was wel druk.En er was meer dan 1 arts aanwezig.

Houdt u bij hoe lang de wachttijden zijn van patiënten met een ernstige hulpvraag?

Reactie: Ja die worden bij gehouden en door middel van een kleuren codering aangegeven
We hanteren de standaard van de NHG telefoonwijzer
Levensbedreigend U1 , zien wij niet op de CHP daar gaat of de arts gelijk naar toe of de CPA.
Spoed U2 de patient moet binnen het uur gezien worden.
Dringend U 3 binnen enkele uren.
Routine U4 geen tijdsdruk.

Hebt u op dit ogenblik met de te verwachten verdere stijging van het aantal kinderen dat Mexicaanse griep heeft een extra bezetting voorhanden?

Reactie: Ja, die is momenteel ingezet, we huren extra artsen in via een buro.
Overigens hoeven niet alle kinderen gezien te worden.

Heeft u hierover overleg met het Vlietland Ziekenhuis (met name de Spoedeisende Hulp)? Wij kunnen ons voorstellen dat er een snelle doorverwijzing voor kinderen komt.

Reactie:
Ja

Kunt u ons informeren of onze ongerustheid terecht of onterecht is?

Reactie:
Uw  ongerustheid is dezelfde die wij hebben, we zijn goed voorbereid , maar je kunt nooit helemaal zeker weten hoe het gaat lopen. Want ondanks alle voorzorgsmaatregelen kunnen de artsen en medewerkers zelf ook ziek worden.

Hebt u zo nodig hulp nodig van de gemeentebesturen van Schiedam en Vlaardingen indien er een onbeheersbare situatie ontstaat?

Reactie:
We hebben al een crisiteam waar ook de gemeente bij aan tafel  zit van Vlaardingen, Schiedam en Maassluis en de GGD en de GHOR
Er is een heel plan voorhanden “draaiboek Grieppandemie”.

Tot zover onze vragen, wij stellen het zeer op prijs indien u onze vragen op korte termijn beantwoordt.

Naast deze ongerustheid complimenteert GroenLinks Vlaardingen u met de handtekeningenactie die u voerde. !5.000 Handtekeningen tellen hopelijk voor de Tweede Kamercommissie.

 

Hoogachtend,

Fractie GroenLinks Vlaardingen
Kees Borsboom,
Corrie Kortleven,
Jack Tsang.


CC College van B&W gemeente Vlaardingen.
 

Slotreactie:
Ik hoop u zo voldoende te hebben ingelicht , en we hopen ook echt dat onze medemensen begrip hebben in deze drukke tijd, over het feit dat de wachttijden langer zijn dan we
zelf willen, ( ook aan de telefoon), maar dat we ons echt aan de norm houden . Alle medewerkers van de CHP doen hun uiterste best, en het zou fijn zijn als u de burgers zou oproepen op begrip en een vriendelijk woord, want dat ontbreekt bij heeeeeeeeel veeeeeel mensen!

 
Met vriendelijke Groet,
Connie.A.Slob-de Bruin
Directeur