Om iedereen op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen rondom de A4 Midden-Delfland en Blankenburgtunnelplannen ontvingen we een nieuwsbrief. Ook is er een petitie om te tekenen.
Petitie
In het najaar willen wij een petitie aanbieden aan de nieuwe minister van Verkeer & Waterstaat.
Inmiddels zijn bijna 10.000 handtekeningen verzameld. Het verkrijgen van meer handtekeningen en brede steun blijft belangrijk, voor de A4 met Vaart en voor de toekomst van Midden Delfland. Wellicht kent u nog mensen die onvoldoende op de hoogte zijn van de bedreigingen van dit unieke landschap en nog geen handtekening hebben gezet. Op onze website vind u een email die u kunt rondsturen - zie: "send a friend".
Geluidshinder als gevolg van de A4
Het geluidsonderzoek van Rijkswaterstaat lijkt niet zorgvuldig uitgevoerd te zijn. Drie artikelen uit diverse lokale kranten (PDF) melden, dat een onderzoeksbureau, dat in opdracht van de betrokken gemeentes onderzoek heeft gedaan, tot deze conclusie komt.
Omdat gemeenten maar beperkte mogelijkheden hebben om bezwaar te maken, wordt u als burger opgeroepen om vooral ook zelf bezwaar te maken bij bijvoorbeeld politieke partijen of de Tweede Kamer. Veel ontevreden burgers maken nu meer indruk dan één ontevreden gemeente!
Brief vier gemeentes over de Blankenburgtunnel
Reeds in april hebben vier gemeentes, Schiedam, Vlaardingen, Midden-Delfland en Maassluis, een brief aan de minister (PDF) geschreven, waarin zij hun zorg uiten over het aanleggen van de Blankenburgtunnel. Dit is een verbindingsweg tussen de A20 en de A15, parallel aan de Beneluxtunnel. De weg naar de Blankenburgtunnel, de A24, doorsnijdt het open gebied tussen Vlaardingen en Maassluis. De gemeentes verwoorden in deze brief de volgende angst:
“De aanleg van een Blankenburgtunnel zal zonder meer leiden tot ernstige devaluering van
het Midden-Delflandgebied. Dit is voor ons onaanvaardbaar. Na aanleg van een
Blankenburgtunnel vormt de mogelijkheid van een A24 een zeer ernstige blijvende
bedreiging van het Midden-Delflandgebied.”
Hoewel nu door de voorstanders van de Blankenburgtunnel gezegd wordt, dat het verbinden van de Blankenburgtunnel met de A4 maatschappelijk onaanvaardbaar is en dus niet gebeurt, kan het begrip “maatschappelijk onaanvaardbaar” toch wel kneedbaar blijken, als straks ten gevolge van de nieuwe A4 het Kethelplein vastloopt. De A24 vormt immers een prima verbinding om het Kethelplein te ontlasten.
Omdat in het concept "A4 met Vaart" de A4 geheel verpakt, is het nagenoeg onmogelijk om in een verdere toekomst de Blankenburgtunnel via een A24 langs de Vlietlanden op de A4 aan te laten sluiten. Een belangrijke reden om de A4 met Vaart te steunen.
Canon van de ruimtelijke ordening
Het Midden-Delfland is opgenomen in de Canon van de Ruimtelijke Ordening (PDF), mede omdat door wetten en andere maatregelen een open en groen gebied is blijven bestaan in directe nabijheid van een groot industrieel en verstedelijkt gebied. Verderop in het artikel wordt gemeld, dat door het unieke karakter van Midden-Delfland dit gebied heeft afgedwongen, dat er een ecoduct komt van 90 meter breed. Tsja, dat het alternatief A4 met Vaart een vaart heeft van wel bijna 6 kilometer breed, dat wordt in het artikel niet vermeld. En volgens Natuurmonumenten (we hebben het nagevraagd) vormt een vaart voor dieren net zo min een barrière als een ecoduct. De A4 met een Vaart van 6 kilometer is dan toch echt fraaier dan een ecoduct van 90 meter over een 2 x 4 baans snelweg in een open bak.
Hoe zat het ook al weer?
Tenslotte een PDF met een samenvatting van de historie van de A4.