De Eurlings trein dendert voort, in de wagons zitten zijn loyale ambtenaren en een grote batterij aan mensen die de onjuiste cijfers als waarheid proberen te verkopen. Informatieavonden worden door pr. mensen handig geleid en de burgers hebben het nakijken.

Steeds meer deskundigen weerleggen de geproduceerde cijfers, Universiteiten, oud ministers, oud ambtenaren en gerenommeerde bureaus komen onafhankelijk van elkaar tot de conclusie dat de geproduceerde cijfers niet kloppen en nooit zullen kloppen.

De locale overheden worden door de crisis- en herstelwet buiten spel gezet, de trein dendert voort. Een nieuwe discussie over de Blankenburgtunnel en A 24 (door het Midden Delfland gebied) wordt gestart. Dit alles om de nieuwe aanzuigende verkeersstroom te kunnen verwerken.

Daarnaast dienen de A20 (Rotterdam Hoek van Holland) en de A 13 (Rotterdam – Delft) te worden verbreed.

De GroenLinks fractie Vlaardingen is unaniem tegen de aanleg van de A4, Blankenburg- tunnel en de A 24. Ook de verbreding van de A 20 is dan niet noodzakelijk.

De GroenLinks fractie vindt dat de realisatie van de A4 nadelig is voor de burgers en hun woonomgeving. Rondom het gebied bij de tunnelmond bij de Laan van Bol’Es is de uitstoot vele malen te hoog. 

In het IODS is kortweg geformuleerd dat de weg niet te horen, te zien en te ruiken moet zijn.
De GroenLinks fractie adviseert om het openbaar vervoer te verbeteren en een kwaliteits-impuls te geven.

Voorbeelden:

  • Verdubbeling van de spoorlijn Schiedam Den Haag.
  • Aanleg van een tram/metro verbinding met Delft. (met 2 halteplaatsen in Holy)
  • Verbetering van de aanleg van fietspaden.
  • Fiscale stimulering van het gebruik van de fiets.
  • Openbaar vervoer over water.

Wij adviseren het College van Vlaardingen om gezamenlijk met Schiedam en Delft te blijven zoeken naar alternatieve verbindingen die goed voor de burgers en de natuur zullen zijn.

Kees Borsboom - fractievoorzitter,
namens de fractie van GroenLinks Vlaardingen