Een deel van de leerlingen van de Ericaschool is door hun beperking niet in staat zelfstandig naar school te gaan. De gemeente Vlaardingen is verantwoordelijk voor hun vervoer, maar lijkt de ‘Ericabus' te willen wegbezuinigen. GroenLinks vindt deze bus de best passende oplossing voor deze kinderen als het gaat om vervoer van huis-naar-school-naar-huis!
GroenLinks raadslid Hermine Koning heeft directeur Timmers, die afgelopen 1 november hiervoor bij de Raad was om in te spreken (open hier de inleidende brief aan de Raad van de heer Timmers), nog aanvullende vragen ter verdere informatie gesteld. Deze vragen heeft hij direct beantwoord (open hier de reactie van de heer Timmers / is inclusief vragen Hermine).
In reactie hierop had Hermine een aanvullende vraag voor wethouder Hoekstra die zij hem per mail steldde:
• als dit leerlingenvervoer een taak van de gemeente is en de school het niet uit de overige onderwijsgelden mag bekostigen, hoe zullen deze kinderen dan naar school komen? Welk alternatief stelt de gemeente voor?
Hierna ontstond er een hele mailwisseling tussen Hermine Koning en wethouder Hoekstra over vooral technische kwesties: wanneer kan een leerling al dan niet zelfstandig naar school, welke criteria leg je daarvoor aan, hoe ver mag de reisafstand zijn? Enzovoorts.
GroenLinks is van mening dat de wethouder ongetwijfeld juridisch correcte antwoorden geeft overeenkomstig de geldende wetgeving. Wij vinden echter ook dat het niet alleen gaat over de letter van de wet, maar dat dat veel vaker gekeken moet worden naar de geest van de wet. Waarvoor is deze wet bedoeld?
Zo ook hier: wij vinden de sluitende aanpak van huis-naar-school-naar huis van het grootste belang, juist voor deze kwetsbare kinderen. De Ericabus was en is daar een prima oplossing voor.
Wordt dus nog vervolgd!
Een deel van de mailwisseling volgt hieronder:
------------------------------------------------------------------------------------------------
Antwoord Hoekstra | zondag 4 november 2012
Wij hebben een Verordening Leerlingenvervoer, waarop getoetst wordt of een leerling recht heeft op leerlingenvervoer. De Ericabus is een extra'tje bovenop deze verordening, dus een niet wettelijke kerntaak. Wanneer kinderen niet meer met de Ericabus meekunnen, kunnen zij op basis van de Verordening een aanvraag voor leerlingenvervoer doen. Het uitgangspunt van deze verordening is dat kinderen die niet zelfstandig kunnen reizen, en ook niet onder begeleiding kunnen reizen, recht hebben op leerlingenvervoer. Op basis van de wet kan dit met een afstandscriterium van 6km.
Mijn inschatting, en die van onze ambtelijke deskundigen, is dat er nauwelijks kinderen op basis van deze verordening voor leerlingenvervoer in aanmerking kunnen komen, omdat ze wellicht niet zelfstandig, maar wel met begeleiding op school kunnen komen. Veel ouders geven aan hun kind niet te kunnen begeleiden omdat ze moeten werken, of meerdere kinderen hebben die eveneens naar school moeten worden begeleid. Dit zijn op basis van de verordening geen gegronde redenen om voor leerlingenvervoer in aanmerking te komen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Reactie Hermine | zondag 4 november2012:
Beste Arnout
Dank voor je snelle antwoorden en dat op zondag! Wat zijn we toch ijverig.
Graag toch nog wat aanvullende informatie:
• ik heb begrepen dat voor kinderen met een beperking die niet zelfstandig naar school kunnen de 6 km grens niet relevant is. Ze kunnen immers niet zelf naar school of dat nu over 2 of 20 km is. Of is dat niet juist?
• ook heb ik begrepen dat veel van de ouders van deze kinderen zelf nauwelijks over vervoer beschikken, hoe moet dat dan? Natuurlijk: eigen kracht en je netwerk aanspreken, het credo van deze tijd. Dat zullen mensen ook doen, maar dat zal geregeld niet lukken en biedt vaak weinig continuiteit. Je praat immers over een kwetsbare groep. Vaak kwetsbaar op meerdere terreinen en dan gaat dat eigen krachtverhaal en je net werk aanspreken niet zo op.
Graag wil ik van jou horen, wat de gemeente voor deze kwetsbare kinderen (met vaak dito ouders en dit is absoluut niet verkeerd bedoeld!) als alternatief in petto heeft.
Kunnen de Wmo gelden ook hier niet een handje helpen (participatie, deelname aan de maatschappij).
Ik denk maar wat (digitaal) hardop, want hier moet toch een betere oplossing voor kunnen komen.
------------------------------------------------------------------------------------------
Reactie Arnout | maandag 5 november 2012:
De kilometergrens heeft geen betrekking op de vraag of wel of geen leerlingenvervoer (taxivervoer) geregeld wordt, maar heeft betrekking op het wel of niet uitkeren van een vergoeding (Openbaar Vervoer/km-vergoeding auto, brommer, fiets) voor zelfstandig vervoer/vervoer onder begeleiding. Simpel gezegd komt het hier op neer:
Indien de afstand tussen woning en school minder dan 6 kilometer is:
- kan zelfstandig: geen bekostiging
- kan niet zelfstandig maar wel onder begeleiding: geen bekostiging
- kan niet zelfstandig en ook niet onder begeleiding: wel bekostiging, nl. taxivervoer
Indien de afstand tussen woning en school meer dan 6 kilometer bedraagt, geldt het volgende:
- kan zelfstandig: bekostiging openbaar vervoer/km-vergoeding
- kan niet zelfstandig maar wel met begeleiding: bekostiging openbaar vervoer/km-vergoeding voor de leerling en een volwassene
- kan niet zelfstandig en ook niet onder begeleiding: taxivervoer
Voor het merendeel van de kinderen die gebruik maken van speciaal onderwijs is dit al van toepassing, omdat merendeel van die kinderen naar een school buiten Vlaardingen gaat. De Ericabus was dus al een extra’tje, waar kinderen die naar een speciale school gaan anders dan de Ericaschool geen beroep op kunnen doen.
Met groeten
Arnout Hoekstra