GroenLinks Vlaardingen heeft zich van meet af aan uitgesproken tegen de aanleg van de Blankenburgtunnel. GroenLinks blijft tegen en hoopt dat landelijke ontwikkelingen de aanleg alsnog zullen verhinderen.

De ledenvergadering formuleerde daarnaast ook een aantal voorwaarden voor de inpassing en aanleg van de zesbaanssnelweg.

25 miljoen euro extra compensatie voor inpassing
GroenLinks: extra=extra!

Het besluit over de aanleg is, ondanks het grote verzet en de vele acties, in de Tweede Kamer genomen. GroenLinks richt zich nu, met pijn in het hart, ook op een inpassing die zo min mogelijk schade toebrengt aan ons natuur- en recreatiegebied rond de Zuidbuurt. Door de aanleg van de tunnel en de snelweg (onder meer verbreding A20 tot aansluiting Vlaardingen-Centrum) wordt de leefbaarheid van Vlaardingen fors aangetast.
Er is 25 miljoen euro extra beschikbaar gesteld voor compensatie van overlast en het verlies van natuur- en weidegebied. Deze compensatie is bestemd voor zaken die buiten de wettelijke en reguliere verplichtingen bij de aanleg van het tracé vallen. Dus het uitkopen en compenseren van eigenaren/huurders van gebouwen en terreinen (zoals de scoutinglocatie) valt onder het gewone budget van 1,2 miljard euro dat voor het tracé is begroot. Maar ook natuurcompensatie, mocht het bijvorbeeld onvermijdelijk zijn de Rietputten aan te tasten, moet uit die 1,2 miljard worden betaald. Extra=extra dus.
GroenLinks dringt erop aan dat Vlaardingers bij de invulling van de besteding van de 25 miljoen betrokken worden.

Structuurvisie, GroenLinks: behoud van leefbaarheid!

Naast een inpassingsvisie is er een structuurvisie. In de structuurvisie gaat het om zaken als hoe het tracé zó kan worden ontworpen dat bijvoorbeeld aantasting van de rietputten zo veel mogelijk wordt voorkomen.
GroenLinks zal zich verder ondermeer richten op: voorkomen van overlast voor de Krabbenplasbezoekers, snelheidsbeperking op het tracé tot 80 kilometer, gezondheid (fijn stof problematiek) en sparen van de historische boerderijen.
Dat de grenzen van de weg qua hoogte en breedte voor Vlaardingen zo gunstig mogelijk gehouden moeten worden, spreekt voor zich.
Aandachtspunten zijn de Maassluisedijk (niet plaatselijk ophogen met een grote bult) en de breedte van de zesbaansweg tussen geluidschermen langs Westwijk en Hooglede (nog onbekend).
Eerder is afgesproken dat de noordzijde van de A20 een uiterste grens van het tracé is.

GroenLinks moedigt burgers aan, waar dat maar enigszins mogelijk is, bezwaar aan te tekenen tegen schade aan het Vlaardingse leefklimaat. De Structuurvisie ligt ter inzage op het Stadskantoor Westhavenkade 85, van 3 april tot 15 mei 2013.

Op 16 april is er een informatieavond over zienswijzen op de ontwerpstructuurvisie
in de Buitenplaats, Zuidbuurt 85, 3132 KA Vlaardingen.

GroenLinks zal blijvend acties ondersteunen tegen de aanleg.

Nb. Uit een persbericht van de gemeente Vlaardingen:
Jan Robberecht, coördinerend wethouder namens het college van B&W:
“Alhoewel het gemeentebestuur geen voorstander is van de aanleg van de Blankenburgtunnel, is het besluit tot aanleg de verantwoordelijkheid van het Rijk. Nu gaat het dus om het bereiken van de meest optimale inpassing op het gebied van groen, milieu en leefbaarheid vanuit het oogpunt van Vlaardingen.”

Actie VOLKSBOS 2 - 16 MAART 2013


Onderweg                                                                                Foto: Joke Smeenk


Goed voorbereid in actie                                                Foto: Frederieke Verheijen