Wat GroenLinks betreft zou de verlening van deze omgevingsvergunning op zijn minst moeten worden uitgesteld tot ná het moment dat de Raad van State uitspraak heeft gedaan. Daarom een analyse van de situatie, gevolgd door een negental vragen aan het college.

_______________________________________________________________________

 

Aan het college van Burgemeester en Wethouders te Vlaardingen

 

Vlaardingen, 22 mei 2018

 

Betreft: Aanvraag omgevingsvergunning voor de aanleg van een spoorkruising t.b.v. de Blankenburgverbinding

 

Geacht college,

Onlangs is er omgevingsvergunning aangevraagd voor de aanleg van een spoorkruising t.b.v. de aanleg van de Blankenburgverbinding. Deze spoorkruising zou dan aangelegd worden nabij de Aalkeetpolder.
GroenLinks Vlaardingen verzet zich al jaren tegen de komst van de Blankenburgverbinding, dit is u bekend. En wanneer de verbinding er dan toch moet komen, willen we hem ingepast zien met zo min mogelijk schade aan natuur, milieu, landschap en luchtkwaliteit.
Hierin staan wij niet alleen!
Samen met bewoners en natuur en milieuorganisaties hebben we tal van acties gevoerd. Hieronder viel ook het gezamenlijk indienen van ruim 2000 zienswijzen.
Mede naar aanleiding hiervan zijn verschillende natuur- en milieuorganisaties een procedure begonnen bij de Raad van State. Onlangs is hierover een tweede hoorzitting geweest - lees ons nieuwsbericht hierover.

De zaak richt zich op de vraag of de Blankenburgverbinding voldoet aan de normen m.b.t. de uitstoot van stikstof en de gevolgen voor omliggende beschermde natuurgebieden (Natura-2000 gebieden).
Daarnaast wordt er gekeken of het tracébesluit samenhangt met de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS).
De mogelijkheid bestaat dus nog dat het tracé moet worden aangepast, opnieuw moet worden aanbesteed of er zelfs helemaal niet mag komen.

Wat betreft de uitspraak zijn er twee mogelijkheden:

1. Er wordt uitspraak gedaan over alle beroepsgronden. Dus zowel tegen het originele tracébesluit als de aanvullende beroepsgronden tegen de wijzigingen van het tracébesluit.

2. De Raad van State stelt vast dat ook het gewijzigde Tracébesluit nog samenhangt met de onderdelen van de Programmatische Aanpak Stikstof. Hierdoor kan er geen uitspraak gedaan worden totdat er helderheid is over de juridische houdbaarheid van de PAS. In dat geval moet eerst de uitspraak van het Europese Hof van Justitie afgewacht worden of de PAS voldoet aan de Europese richtlijnen.

In dit licht vindt GroenLinks Vlaardingen de aanvraag voor een omgevingsvergunning - om te beginnen met de aanleg van een spoorkruising t.b.v de Blankenburgverbinding - zeer voorbarig. Wat GroenLinks betreft zou de verlening van deze omgevingsvergunning op zijn minst moeten worden uitgesteld tot ná het moment dat de Raad van State uitspraak heeft gedaan.

 
We hebben dan ook de volgende vragen:

  1. Bent u, net als GroenLinks, van mening dat de Blankenburgverbinding onwenselijk is? En dat de Oranjetunnel de voorkeur verdient?

  2. Bent u op de hoogte van het feit dat er momenteel een juridische procedure loopt tegen Rijkswaterstaat aangaande de Blankenburgverbinding? En bent u tevens op de hoogte van de mogelijke implicaties van deze procedure?

  3. Bent u ervan op de hoogte dat het tevens nog mogelijk is dat het Europese hof van Justitie zich over deze zaak moet buigen? Dit in het kader van de juridische houdbaarheid van de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)

  4. Bent u ervan op de hoogte dat indien het Europese hof van Justitie eerst uitspraak moet doen omtrent de PAS, de procedure rond de aanleg van de Blankenburgverbinding aanzienlijke vertraging oploopt?

  5. Kunt u aangeven door wie de omgevingsvergunning is aangevraagd? En waarom dit in dit stadium van het proces is gedaan?

  6. Bent u het met GroenLinks eens dat een zowel de aanvraag als het verlenen van een omgevingsvergunning om te starten met voorbereidende werkzaamheden, tegen het licht van de juridische procedures, voorbarig is?

  7. Ziet u mogelijkheden om de procedure rond de omgevingsvergunning te verlengen zodat de uitspraak van de Raad van State afgewacht kan worden? Zo nee, waarom niet?

  8. Bent u bereid om de aanvraag van de omgevingsvergunning te weigeren? Zo nee, waarom niet?

  9. Kunt u aangeven wat de mogelijke gevolgen zijn van het op dit moment verlenen van een omgevingsvergunning, mocht de RvS het tracébesluit vernietigen?

We zien uw beantwoording met interesse tegemoet.

 
Namens de fractie van GroenLinks,
Neill Voorburg.