Deze saneringsopdracht voor de Broekpolder vanuit de provincie is reden voor raadslid Neill Voorburg om zich sterk te maken voor een groene Broekpolder. De voorgenomen saneringsoperatie is namelijk grootschalig en leidt tot een totale kaalslag. Ontoelaatbaar volgens GroenLinks, CDA, PvdA en D66.
De Broekpolder moet namelijk (nog steeds) groen blijven!

Wel 1001 redenen om de Broekpolder groen te houden

De Broekpolder

De Broekpolder moet groen blijven! In april 2005 bracht GroenLinks onder de noemer “Duizend redenen om de Broekpolder groen te houden” een boekwerk uit (lees de tekst van toemalig GroenLinks fractievoorzitter Jack Tsang bij de aanbieding van dit boek op 23 april 2005 in de Polderpoort).
In dit boekje staan 1000, door Vlaardingers opgetekende, redenen om de Broekpolder groen te houden. Dit was het formele protest van de partij en vele Vlaardingers met hen, tegen de voorgenomen bouw van 500 dure landhuizen in de Broekpolder.
De provincie en stadsregio konden niet om deze duizend redenen heen en van woningbouw is het gelukkig nooit gekomen – zie bericht van oktober 2005.
Sindsdien is de Federatie Broekpolder in het leven geroepen en heeft de Broekpolder zich verder ontwikkeld als een schitterend en waardevol natuur- en recreatiegebied. Een door vele Vlaardingers geliefd gebied, een gebied waar we wandelen, fietsen, sporten, klauteren, spelen, ontdekken, joggen, paardrijden en kennis maken met de natuur. Een gebied waar we met zijn allen trots op zijn. Inmiddels zijn er dan ook wel “Duizend en één redenen om de Broekpolder groen te houden”.

Dankzij een voorgenomen grootschalige saneringsoperatie vanuit de Provincie, worden de deelgebieden van de gemeente Vlaardingen en Staatsbosbeheer in onze mooie Broekpolder wederom bedreigd.
We hebben in Vlaardingen al eens eerder de afbraak van de Broekpolder tegen gehouden. Ze zijn gewaarschuwd….!

Vervuiling

De reden van sanering is verontreinigt havenslib wat in de jaren ’50 van de vorige eeuw in het huidige Broekpoldergebied is gestort. Dit havenslib bevat bestrijdingsmiddelen die vroeger in het Westland werden gebruikt, zogeheten drins (dieldrin, aldrin, endrin). Deze bestrijdingsmiddelen zijn verboden, maar zitten in sommige delen van de Broekpolder nog steeds in de bodem. Het gaat dan voornamelijk om het Oostelijk deel van de Broekpolder, dit is het gebied waar het archeologische erf ligt en het honden uitlaatgebied. Gelukkig is dit een deel van de Broekpolder met relatief weinig bomen.

De ecologische risico’s van deze bodemverontreiniging worden niet alleen gebaseerd op het directe effect van chemische stoffen op de organismen die in de bodem leven. Er wordt ook rekening gehouden met de stapeling van stoffen die via de voedselketen in grotere dieren, zoals roofvogels, terecht komen. Kleine vogels en zoogdieren krijgen de stoffen binnen via het eten van wormen en andere bodemdieren en geven ze vervolgens door aan grotere roofvogels. Voor de drins in de Broekpolder is deze stapeling nog niet aangetoond. Natuurorganisaties zien vooralsnog geen negatieve effecten bij verschillende dieren, zoals vogels, in het gebied. Voor mensen is na eerder onderzoek door DCMR al gebleken dat er in de Broekpolder geen gezondheidsrisico’s zijn. Dat de ecologische risico’s relatief mee lijken te vallen laat natuurlijk onverlet dat er wel degelijk sprake is van een verontreinigde bodem.

Gevolgen sanering

Er wordt nu met de Provincie onderhandeld door verschillende partijen: Gemeente Vlaardingen, Staatsbosbeheer, DCMR, hoogheemraadschap en de Federatie Broekpolder. Er zijn zeer uiteenlopende opties om de sanering ter hand te nemen. Niets doen en dan op het moment dat er aanpassingen zijn saneren (er zijn dan geen financiële compensaties van de provincie). Als andere uiterste een totale sanering met een leeflaag, waarbij kap onvermijdelijk is. En allerlei mogelijkheden, die er tussenin liggen. De gevolgen van de voorgestelde, gehele en snelle sanering met een leeflaag heeft enorme consequenties voor de Broekpolder. Er zal zeker 3 jaar lang gekapt en afgegraven moeten worden, hierdoor rijden er 10 vrachtwagens per uur gedurende 5 dagen per week op en neer door de Broekpolder. Alle bomen, planten en dieren zullen uit het gebied verdwijnen. Na deze werkzaamheden is er dan ook sprake van een totale kaalslag. We blijven achter met een schrale bodem, waar de biodiversiteit is gedegradeerd en het minimaal 30 jaar duurt voordat de bomen volledig zijn terug gegroeid.

Standpunt Politiek

Vanuit verschillende politieke partijen is inmiddels geschokt gereageerd. We hebben immers met z’n allen in 2005 afgesproken dat de Broekpolder groen moet blijven, zowel voor huidige als toekomstige generaties. Volgens GroenLinks, CDA, PvdA en D66 zijn de voorgestelde plannen, een totale sanering, ontoelaatbaar. Volgens ons zou de sanering alleen moeten gebeuren op die plaatsen waar dit absoluut noodzakelijk is. Sanering zou bovendien redelijk en gefaseerd moeten gebeuren. Dit houdt in dat er telkens een klein deel, slechts een paar hectare per keer gesaneerd mag worden middels het aanbrengen van een gezonde leeflaag. Hierop wordt dan direct begonnen met een herplant van hoogwaardige kwaliteit. Hierdoor wordt de Broekpolder stukje bij beetje over een periode van tenminste 15 jaar gesaneerd en blijft groen en biodiversiteit zoveel mogelijk intact en wordt daarnaast direct versterkt. Ook alternatieve vormen van sanering middels vernatting en saneringsteelt van vezelhennep kan worden overwogen en waar mogelijk ingezet. Zo voorkomen we een kaalslag en behouden we bomen, planten, insecten, zoogdieren en vogels. Want bovenal: De Broekpolder moet groen blijven!

Namens de GroenLinks fractie,
Neill Voorburg

BROEKPOLDERPIJN

Nog ruisen zacht de bomen
Nog ritselt stil het gras
Nog jubelt er de leeuwerik
Of ’t altijd zondag was

Nog zijn er vos, fazant en ree
Nog slaat de uil zijn muis
Ik fiets er niet zo lekker meer
Zie huis… na huis… na huis

Nog ruisen er de bomen
Nog fluistert stil het gras
Nog jubelt er de leeuwerik
Alsof ’t voor eeuwig was

Zo kan ik dagen doorgaan
Maar dat heeft niet veel zin
De dingen gaan gewoon voorbij:
Je krijgt – en levert in

Eerst gingen er de koeien
Kreeg Rotterdam zijn zin
Die spoot miljoenen kuubs
Met giftig slib er in

Daar groeien nu die bomen op
En ritselt stil dat gras
Daarboven dan zo’n leeuwerik
Alsof ’t nooit anders was.

Aat Rolaff, destijds in het boekje: “1000 redenen om de Broekpolder groen te houden”.