Tijdens de raadsvergadering van 31 januari jl. maakt GroenLinks raadslid Neill Voorburg gebruik van de mondelinge vragenronde om nógmaals aan wethouder Bikkers vragen te stellen over de aanpak van overlast door het scheepvaartbedrijf DFDS. Ook al is de wethouder positief over de toekomstige aanpak die het bedrijf toezegt, GroenLinks is dat nog niet. Raadslid Neill Voorburg zal op korte termijn een afspraak maken met DFDS.

 
Hieronder de weergave van de vragen en antwoorden.

DE VERVUILER BETAALT

“De vervuiler betaalt.” Het klinkt zo eenvoudig, zo eerlijk. Maar in de praktijk blijkt het lang niet altijd het geval. Zo ook in het dossier DFDS. Een bedrijf dat met haar bedrijfsvoering dicht op een woonwijk zit zorgt voor overlast voor omwonenden. Vrachtverkeer en continue draaiende dieselgeneratoren zorgen voor geluidsoverlast en milieuvervuiling.
De laatste maanden bereikten ons steeds vaker berichten over toenemende overlast: mensen slapen slecht en ademen vervuilde lucht in. Natuurlijk is niet alle overlast en vervuiling aan DFDS te wijten, maar het is belangrijk én eerlijk wanneer ze verantwoordelijkheid nemen voor hún aandeel.
Voor de inwoners van Vlaardingen en omwonenden in het bijzonder is het van groot belang dat DFDS over gaat tot concrete actie en zich de goede buur toont die het bedrijf ongetwijfeld wil zijn.

Vragen aan de wethouder
In de beantwoording van de op 20 november gestelde schriftelijke vragen geeft het college aan de mening van GroenLinks te delen dat walstroom de geluidsoverlast en luchtvervuiling kan verminderen. Het college zegt onderzoek te doen naar de mogelijkheden van walstroom, dit te stimuleren en er bij DFDS op aan te dringen van walstroom gebruik te gaan maken.
We hebben nu de volgende vervolgvragen:

  1. Wethouder, kunt u ons een stand van zaken geven omtrent de maatregelen die DFDS wil nemen om geluidsoverlast en luchtvervuiling te verminderen? Hoe staan ze tegenover walstroom in het bijzonder?

  2. Tevens geeft u in de beantwoording aan dat u voornemens bent om de afwikkeling van het vrachtverkeer via de L.A. Kesperweg te laten verlopen.
    Wethouder, kunt u aangeven wat hiervan de gevolgen zijn voor de doorstroom en bereikbaarheid en over welk deel van de Kesperweg we het hier hebben, kunnen we vrachtwagens van DFDS verwachten bij de rotonde voor Vlaardingen Oost?

Antwoorden wethouder Bikkers:

1. Dhr. Bikkers benadrukt nogmaals dat het college de mening van
    GroenLinks deelt en walstroom ziet als een goede maatregel. Hij heeft
    hierover recentelijk een gesprek gevoerd met de Nederlandse directie
    van DFDS. De wethouder geeft aan dat de bekabeling op het terrein
    momenteel niet geschikt is voor walstroom en dat DFDS zoekt naar
    alternatieven. De directie van DFDS heeft aangegeven de mogelijkheden
    van LNG generatoren te onderzoeken, om deze aan te sluiten op de
    schepen.

2. De wethouder geeft aan dat in de beantwoording van de schriftelijke
    vragen de afwikkeling over de L.A. Kesperweg wat onhandig is
    geformuleerd. De vrachtwagens gaan namelijk niet over de L.A.
    Kesperweg bij Vlaardingen Oost, maar rijden via de kant van de
    L.A. Kesperweg richting Vijfsluizen. Daarnaast zal DFDS door
    ingebruikname van het terrein aan de Oostelijke kant van de
    Vulcaanhaven de afwikkeling van het verkeer op hun eigen terrein
    anders gaan doen. Dit zou een reductie van 1 decibel buiten de
    geluidswal op moeten leveren. De gemeente is in overleg met
    DFDS om te kijken hoe ze de afwikkeling van verkeer het beste
    kunnen regelen.

LNG – liquefied natural gas
Het gebruik van sterke vervuilende brandstof in het zware transport, met name stookolie in de scheepvaart, zorgt voor veel luchtvervuiling. Grote winst zou het gebruik van LNG (vloeibaar aardgas) als transportbrandstof in de scheepvaart opleveren voor de luchtkwaliteit en leefomgeving. Het gebruik van LNG door DFDS is zowel winst voor de gezondheid als voor het verminderen van geluidsoverlast.

LNG is echter wèl een fossiele brandstof, en elke euro die daarin wordt geïnvesteerd is een euro die niet in duurzame energie is gestopt. Daarnaast kost het veel energie om aardgas vloeibaar te maken en te houden tijdens transport. Het blijft daarnaast ook nog eens de vraag hoe ze LNG precies willen inzetten: willen ze het gebruiken als brandstof voor hun schepen en/of vrachtwagens; gaan ze LNG enkel gebruiken om hun generatoren op te laten draaien; en op welke termijn kunnen we deze stappen verwachten? En belangrijk is ook de vraag of men in de toekomst gebruik zal gaan maken van bio-LNG dat in ontwikkeling is.
Raadslid Neill Voorburg zal op korte termijn een afspraak maken met DFDS om o.a. op deze vragen antwoord te krijgen.

GroenLinks blijft kritisch t.o.v. standpunt DFDS omtrent walstroom
Walstroom blijft de schoonste en meest duurzame manier om de scheepsgeneratoren van stroom te voorzien. In een eerdere verklaring heeft DFDS te kennen gegeven dat hun schepen te oud zijn voor walstroom, nu ligt het aan de bekabeling op het terrein. Er is altijd wel een reden om iets vooral niet te doen. Dat walstroom ook voor DFDS mogelijk is bewijzen ze in de haven van Gent; hier maakt DFDS wel gebruik van walstroom. De vraag blijft of DFDS de kosten gewoonweg niet wil maken.