Het Liesveldviaduct: Van betonnen barrière naar Groen Hart van Vlaardingen
Het Liesveldviaduct fungeert nu vooral als een betonnen barrière die de Vlaardingse binnenstad in tweeën deelt. In plaats van een plek waar mensen graag naar toe gaan, is het een verkeersader die mensen de stad uit leidt en aansluit op de racebaan die de Schiedamseweg helaas nog steeds is. 
Dit willen we radicaal veranderen. 
Door het viaduct om te vormen tot een groen stadspark, wordt het een plek waar mensen willen verblijven in plaats van er doorheen te haasten. Deze transformatie is niet alleen een esthetische verbetering, maar een noodzakelijke stap om Vlaardingen groener, leefbaarder en economisch veerkrachtiger te maken.

Waarom een stadspark op het Liesveldviaduct?
Het omvormen van het Liesveldviaduct tot een stadspark past binnen een bredere visie om de binnenstad van Vlaardingen nieuw leven in te blazen. De afgelopen jaren hebben kleine aanpassingen onvoldoende effect gehad. De tijd van pappen en nathouden moet eindelijk eens voorbij zijn. Nu is het tijd voor een ambitieus plan dat de binnenstad zowel groener als aantrekkelijker maakt voor bewoners en bezoekers. Het Liesveldpark zal een belangrijke schakel zijn in andere ontwikkelingen. Zo gaat het park aansluiten op een vernieuwd Veerplein en op de Blokmakersplaats die wordt getransformeerd tot evenementenlocatie. Net als projecten zoals de vergroening in het centrum en de Oosthavenkade, zou het park bijdragen aan een binnenstad waar mensen willen zijn, in plaats van alleen doorheen te rijden.

Een groen economisch hart voor Vlaardingen
De transformatie van het viaduct is niet alleen een investering in groen en leefbaarheid, maar ook in de lokale economie. Vastgoedeigenaren zijn positief en zien het potentieel van een groener en aantrekkelijker stadscentrum. Ook zij willen investeren. Het stadspark, gecombineerd met een evenementenlocatie en een betere verbinding met het Veerplein, zal nieuwe bedrijvigheid aantrekken, leegstand tegengaan en het centrum nieuw leven inblazen. Het herontwikkelingen van ‘onmisbare’ stukken beton en asfalt heeft zich al bewezen in andere steden. 
In Rotterdam is de Binnenrotte getransformeerd van een drukke verkeersader naar een bruisende, autovrije marktplaats voor evenementen. De herontwikkeling van de Catharijnesingel in Utrecht, waar een voormalige snelweg dwars door de stad werd vervangen door een groene waterweg (zie foto 1 hieronder), heeft de stad niet alleen mooier, maar ook duurzamer gemaakt. En in Zaandam vond een ware metamorfose plaats in het winkelgebied ‘Inverdam’, waar een kille, betonnen vlakte veranderde in een bruisend stadscentrum met groen en water (zie foto 2 hieronder). 
Deze projecten tonen aan dat stedelijke vergroening niet alleen de leefbaarheid verbetert, maar ook de economie stimuleert.

Utrecht - Catherijnesingel - Voor en na
Zaandam - metamorphose Inversan

Leefbaarheid en Duurzaamheid
Een groen stadspark zou Vlaardingen niet alleen mooier maken maar ook bijdragen aan duurzaamheid en klimaatbestendigheid. Groene ruimtes helpen de luchtkwaliteit te verbeteren, verkoelen de stad tijdens warme zomers en vangen regenwater op bij extreme buien. Dit zorgt voor een gezondere leefomgeving en maakt de stad toekomstbestendig. Het Liesveldpark zou een centrale plek worden waar inwoners samenkomen, recreëren en genieten van de stadsnatuur, in een binnenstad die toegankelijk en veilig is voor voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer.

Het Openbaar Vervoer als onderdeel van de oplossing
Natuurlijk roept de transformatie van het Liesveldviaduct vragen op over de bereikbaarheid van de stad. Bij een geheel nieuwe inrichting van de binnenstad, hoort natuurlijk ook een nieuw verkeersplan. Door slimme aanpassingen, zoals parallelle wegen en bushaltes aan de rand van het park, kan Vlaardingen toegankelijk blijven zonder dat het groene stadspark verstoord wordt. Er liggen zelfs kansen om innovatieve vervoersoplossingen te introduceren, zoals elektrische minibussen die beter passen in een autoluwe binnenstad. 

Het hart van de stad
De status quo handhaven is geen optie. Als we niets doen, blijft het Liesveldviaduct een betonnen barrière die de binnenstad verdeelt in plaats van verbindt. Een weg die er vooral voor zorgt dat mensen weggevoerd worden uit de stad. De leegstand zal toenemen en Vlaardingen loopt het risico economisch nog verder achter te raken bij steden die wél vernieuwen en vergroenen. Het is tijd om van dit verouderde verkeersviaduct een bloeiend stadspark te maken – een plek waar mensen naartoe willen komen, waar ze willen verblijven en nieuwe ondernemers zich vestigen. Vlaardingen kan leren van steden als Rotterdam, Utrecht en Zaandam, die laten zien hoe het omvormen van infrastructuur naar groenere, aantrekkelijkere ruimtes een stad nieuw leven kan inblazen.