“Dit plan pakt onze binnenstad bij de kraag en sleurt haar eindelijk de 21e eeuw in”
Neill Voorburg, fractievoorzitter GroenLinks.
Wat verandert er?
De nieuwe binnenstad ziet er straks heel anders uit dan we gewend zijn. De buitenruimte krijgt een flinke upgrade die ervoor zorgt dat mensen weer graag naar de binnenstad van Vlaardingen komen. Om iets te eten of te drinken, te winkelen, van onze geschiedenis te genieten of om de kinderen te laten spelen in het park.
De keuzes in het plan zijn gebaseerd op nieuwe inzichten over hoe je steden aantrekkelijk en leefbaar houdt. Sinds de aanleg van het Liesveldviaduct in de jaren ’60 is er namelijk veel veranderd in hoe we binnensteden inrichten. Niet de auto, maar de mens staat nu centraal. Onderzoek laat zien dat voetgangers en fietsers langer in de stad blijven, meer geld uitgeven en zorgen voor levendigheid. Groen trekt mensen aan, geeft verkoeling, bevordert de gezondheid en nodigt uit tot sociale ontmoetingen.
De binnenstad richten we daarom niet alleen anders in, maar bekijken we ook anders: als een plek waar je graag verblijft, in plaats van een plek waar je alleen maar snel doorheen rijdt. Het is dan ook zonde om een groot deel van de toch al beperkte ruimte in de binnenstad te blijven gebruiken voor een stuk asfalt uit de jaren ’60.
Enkele opvallende onderdelen:
- Het Liesveldviaduct verdwijnt als doorgaande verkeersroute en maakt plaats voor het Liesveldpark: een groene plek voor ontmoeting, rust en spel midden in de stad. Het park verbindt het Vlaardings erfgoed met een stad gericht op de toekomst.
- Het Veerplein krijgt een centrale positie. We maken dit een gastvrije plek voor markten, evenementen en terrassen. Via brede trappen sluit het aan op het Liesveldpark.
- De Blokmakersplaats komt tot leven, met ruimte voor cultuur en horeca.
- De Grote Kerk krijgt een nieuwe bestemming als bibliotheek. Zo ontstaat een unieke combinatie van educatie, cultuur en historie. Een mooie Vlaardingse centrale bibliotheek.
- \De openbare ruimte maken we groener en veiliger. Fietsers en voetgangers krijgen de ruimte, auto’s gaan meer op de achtergrond. De focus verschuift van doorgang naar verblijf in de binnenstad.
- Er komen 800 nieuwe woningen in diverse prijsklassen en woonvormen.
Wat zegt het verkeersonderzoek?
Zorgen over bereikbaarheid en parkeren leven bij sommige Vlaardingers. Het verkeerskundig onderzoek biedt gelukkig vertrouwen:
- De meeste bezoekers komen te voet of per fiets. Deze groepen blijven langer én besteden meer per bezoek.
- Het openbaar vervoer blijft de binnenstad goed bedienen. In sommige delen van de stad kan de ontsluiting zelfs verbeteren. De gemeente voert hierover gesprekken met de RET.
- De afsluiting van het Liesveldviaduct leidt niet tot grote verkeersproblemen of bereikbaarheidsproblemen. De enige plek waar we extra druk verwachten, is het kruispunt Floris de Vijfdelaan en Billitonlaan. Dat komt vooral door de ontwikkeling van de Rivierzone, waar veel nieuwe woningen bijkomen.
- De bereikbaarheid van het centrum met de auto blijft goed. Ook hulpdiensten behouden volledige toegang tot de binnenstad.
- De parkeergarages in de binnenstad zijn grotendeels leeg: gemiddeld 80% van de plekken staat ongebruikt. Parkeerdruk zit vooral op straat, waar parkeren goedkoper is. Dat vraagt om slimmer parkeerbeleid, niet om méér asfalt.
[tekst gaat door onder de foto's]




Hoe ziet het vervolg eruit?
In het komende jaar werkt de gemeente de plannen verder uit, inclusief definitieve ontwerpen. De voorbereidende werkzaamheden starten naar verwachting binnen twee jaar. Rond 2030 moet het Liesveldpark gereed zijn. De volledige transformatie van de binnenstad beslaat een periode van ongeveer tien tot vijftien jaar.
Meer informatie?
Wil je meer weten over de plannen? Lees HIER de vastgestelde kaderstellende startnotitie.
Voor vragen of opmerkingen kun je contact opnemen met Neill Voorburg of Jos van Rij.