Het Liesveldviaduct: Van betonnen barrière naar Groen Hart van Vlaardingen
Het Liesveldviaduct fungeert nu vooral als een betonnen barrière die de Vlaardingse binnenstad in tweeën deelt. In plaats van een plek waar mensen graag naar toe gaan, is het een verkeersader die mensen de stad uit leidt en aansluit op de racebaan die de Schiedamseweg helaas nog steeds is.
Dit willen we radicaal veranderen.
Door het viaduct om te vormen tot een groen stadspark, wordt het een plek waar mensen willen verblijven in plaats van er doorheen te haasten. Deze transformatie is niet alleen een esthetische verbetering, maar een noodzakelijke stap om Vlaardingen groener, leefbaarder en economisch veerkrachtiger te maken.
Waarom een stadspark op het Liesveldviaduct?
Het omvormen van het Liesveldviaduct tot een stadspark past binnen een bredere visie om de binnenstad van Vlaardingen nieuw leven in te blazen. De afgelopen jaren hebben kleine aanpassingen onvoldoende effect gehad. De tijd van pappen en nathouden moet eindelijk eens voorbij zijn. Nu is het tijd voor een ambitieus plan dat de binnenstad zowel groener als aantrekkelijker maakt voor bewoners en bezoekers. Het Liesveldpark zal een belangrijke schakel zijn in andere ontwikkelingen. Zo gaat het park aansluiten op een vernieuwd Veerplein en op de Blokmakersplaats die wordt getransformeerd tot evenementenlocatie. Net als projecten zoals de vergroening in het centrum en de Oosthavenkade, zou het park bijdragen aan een binnenstad waar mensen willen zijn, in plaats van alleen doorheen te rijden.
Een groen economisch hart voor Vlaardingen
De transformatie van het viaduct is niet alleen een investering in groen en leefbaarheid, maar ook in de lokale economie. Vastgoedeigenaren zijn positief en zien het potentieel van een groener en aantrekkelijker stadscentrum. Ook zij willen investeren. Het stadspark, gecombineerd met een evenementenlocatie en een betere verbinding met het Veerplein, zal nieuwe bedrijvigheid aantrekken, leegstand tegengaan en het centrum nieuw leven inblazen. Het herontwikkelingen van ‘onmisbare’ stukken beton en asfalt heeft zich al bewezen in andere steden.
In Rotterdam is de Binnenrotte getransformeerd van een drukke verkeersader naar een bruisende, autovrije marktplaats voor evenementen. De herontwikkeling van de Catharijnesingel in Utrecht, waar een voormalige snelweg dwars door de stad werd vervangen door een groene waterweg (zie foto 1 hieronder), heeft de stad niet alleen mooier, maar ook duurzamer gemaakt. En in Zaandam vond een ware metamorfose plaats in het winkelgebied ‘Inverdam’, waar een kille, betonnen vlakte veranderde in een bruisend stadscentrum met groen en water (zie foto 2 hieronder).
Deze projecten tonen aan dat stedelijke vergroening niet alleen de leefbaarheid verbetert, maar ook de economie stimuleert.