Verkeersveiligheid is wat GroenLinks en PvdA betreft geen onderwerp voor ná een incident, maar een verantwoordelijkheid van tevoren. Wij blijven ons inzetten voor woonwijken waarin je veilig kunt fietsen, spelen en oversteken. Niet als reactie op een ongeluk, maar omdat ieder ongeluk er één te veel is. 

Recent is een auto met hoge snelheid op de Olmendreef door een woonwijk gereden en op een boom gebotst. GroenLinks en PvdA begrijpen dat dit tot onrust leidt. In straten waar kinderen spelen en bewoners zich veilig willen voelen, is één roekeloze bestuurder al genoeg om het vertrouwen te schaden.

Helaas lijken sommige partijen pas in actie te komen nadat er iets ernstigs is gebeurd. Terwijl we de kans op ongelukken kunnen verkleinen door preventief beleid. Nog maar kort geleden is in de gemeenteraad een voorstel van GroenLinks-PvdA verworpen om het aantal 30 kilometerzones in Vlaardingen uit te breiden (zie hieronder). Een maatregel die aantoonbaar bijdraagt aan verkeersveiligheid.

stemming voorstel 19 december 2024 voor meer 30-km zones

GroenLinks-PvdA stelde begin februari technische vragen over verkeersveiligheid in onze stad. De antwoorden vanuit het college bevestigen wat onderzoeken al langer laten zien:

  • De meeste ongelukken gebeuren op 50 km/uur-wegen.
  • In 30 kilometerzones gebeuren niet alleen minder ongevallen, de ongelukken die er wél gebeuren zijn ook minder ernstig.
  • Maatregelen zoals drempels, wegversmallingen of flitspalen werken: ze zorgen voor lagere snelheden en meer veiligheid.

30 km/uur is daarmee de meest effectieve manier om onze straten veiliger te maken. Niet alleen in de Olmendreef, maar op veel meer plekken in de stad.
In de raad komen we bij elke behandeling van onderwerpen over verkeersveiligheid, geluidsoverlast of luchtkwaliteit met een voorstel om meer 30 kilometerzone te realiseren.

Petitie
Omwonenden zijn inmiddels een petitie gestart voor snelheidsbeperkende maatregelen. 
HIER kunt u deze ondertekenen.